למה כולם פתאום משדרגים? כך ווינדוס 11 הפכה ל-OS הפופולרית ביותר

אחרי שנים של דחיפה מצד מיקרוסופט, Windows 11 הפכה להיות מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר ל-PC. למה זה קרה רק עכשיו?

מערכת ITtime
7.7.25

Windows 11, תמונה: אתר מיקרוסופט

במשך שנים מיקרוסופט ניסתה לשכנע את העולם לעבור ל-Windows 11, מערכת ההפעלה שאמורה להביא עידן חדש של אבטחה, ממשק מודרני ואינטגרציה עם יכולות AI. אבל השוק לא התלהב – הדרישות הגבוהות, השינויים בעיצוב ואפילו הכלים החדשים לא הספיקו כדי לשכנע את רוב המשתמשים והארגונים. עד עכשיו.

לראשונה מאז השקתה ב-2021, Windows 11 עברה את Windows 10 בנתח השוק. וזהו כמובן מהפך רשמי שהתרחש בחודש האחרון, רגע לפני הדדליין של מיקרוסופט.

הארגונים בחזית המהפך

לפי נתוני StatCounter, ווינדוס 11 סיימה את חודש יוני עם כ-52% מנתח השוק, בעוד Windows 10 ירדה ל-44%, ירידה חדה ומהירה יחסית למה שראינו בשנים הקודמות. אבל לא מדובר בגל פתאומי של צרכנים שרוצים עוד כמה פיצ'רים של AI, וגם לא בזינוק במכירות מחשבים. את הקפיצה הזאת מובילים דווקא הארגונים.

אבל לא כל הארגונים כמובן משדרגים. בשיחה שקיימנו עם מאיר גרינברג, IT Manager בחברת Plaxidity X הוא סיפר כי "המעבר ל-Windows 11 היה מאתגר להרבה ארגונים, שעובדים עם מחשבים לא הכי חדשים, שלא מכילים את רכיב ה-TPM שמיקרוסופט מחייבת כעת עבור אבטחה משופרת. נוסף על כך ה-UI השתנה מאוד, מיקרוסופט מנסה להיות 'יותר Apple' וקשה מאוד להרגיל משתמשים למשהו חדש ששונה מהמערכת שהכירו".

גרינברג מדגיש כי אצלו בארגון כבר לא עובדים עם Windows10: "התחלנו בכך שכל מחשב חדש שנכנס לארגון עבד על windows11. ככה, בתהליך הדרגתי, עובדים התרגלו ואז התחלנו לשדרג גם למחשבים קיימים את המערכת. היום כבר לא עובדים אצלנו עם המערכת הישנה". ועדיין, למרות המעבר, לא כולם מתלהבים מהמערכת החדשה: "ברמה האישית פחות התחברתי ל-Win11. הרבה פעמים כשאני צריך לעשות דברים יותר מתקדמים, אני מוצא את עצמי פותח עדיין חלון PS\ CMD וכותב את הפקודות הישנות שאני מכיר עוד מימי XP האגדית, במקום למצוא את המיקום החדש של הפיצ'ר הנחוץ".

ובכל זאת, קשה עד בלתי אפשרי לעצור את הקידמה ולכן השינוי קורה בשטח, גם אם באופן מדורג: גל השדרוגים העיקרי הגיע לקראת סוף השנה הפיסקלית של חלק מהארגונים בעיקר בארה"ב ובאירופה, שמעדיפים לרכז עדכוני חומרה ותוכנה בפרק זמן קבוע ומסודר. בקיצור, זו לא מהפכה של משתמשים בודדים, אלא מהלך אסטרטגי של IT ארגוני: "אירופה מלאה בארגונים ענקיים ומסורתיים שם כל שינוי דורש מעורבות רבה של המון גורמים והתהליכים הרבה יותר איטיים, לרוב ישראלים עובדים 'fast and dirty' לעומת אירופאים ואמריקאים שעובדים בצורה יותר מסודרת. לכן, המעבר בישראל הוא יותר מהיר וקל, יחסית".

"BSOD ימשיך לקרות כמעט לכולם"

אבל האמת היא שפשוט לא הייתה להם יותר מדי ברירה. באוקטובר הקרוב, כפי שכולם כבר יודעים, מיקרוסופט תפסיק לתמוך רשמית ב-Windows 10, מערכת ההפעלה הכי פופולרית בעשור האחרון. תכף נגיע למשמעות הדבר, אבל אי אפשר שלא לתהות – סיום השנה הפיסיקלית והעדכונים שמגיעים איתה היא לא דבר חדש או מפתיע, כך שסביר להניח שבמיקרוסופט יכלו להיערך מראש למספרים החדשים. אם כך, ובהנחה שהם עדיין מעוניינים לראות את המערכות משתדרגות, מדוע הם מיהרו רק לפני שבועות ספורים להודיע על הפתרון שיאפשר למשתמשים למשוך עוד שנה עם Windows 10 בחינם?

את התשובה לשאלה הזו כנראה שלא נדע לעולם, אז נחזור למה שהולך לקרות באוקטובר הקרוב,כשבאופן רשמי Windows 10  תגיע לתאריך ה-End of Life שלה. לא יהיו יותר עדכוני אבטחה או תמיכה טכנית, אלא אם תשלמו בנפרד על חבילת העדכונים המורחבת. מיקרוסופט דווקא הציעה עדכון אבטחה חינם בשנה הראשונה לעסקים קטנים וחינוך, אבל זה לא חל על כולם, והמחיר יגיע לכ-30 דולר לשנה למכשיר אחד.

מי שמנסה למשוך זמן, אולי בגלל אפליקציות תלויות מערכת או תשתית ישנה, צריך להביא בחשבון שהשעון מתקתק. אמנם מיקרוסופט הבטיחה תמיכה באופיס גם על ווינדוס 10 עד 2028, אבל זו לא סיבה להיתקע מאחור.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


למרות ש-Windows 11 מציגה לא מעט תוספות, בעיקר כאלה שקשורות לבינה מלאכותית, כמו Copilot ושירות Recall השנוי במחלוקת, היא לא הפכה ללהיט ביום אחד. למעשה, עד אמצע 2024 האימוץ שלה היה איטי בהרבה ממה שמיקרוסופט קיוותה. את הקצב האיטי לאימוץ של ווינדוס 11 מסביר גרינברג בכך ש"למעט ה-UI, רוב המשתמשים לא ירגישו יותר מדי את השינוי. מיקרוסופט כבר שנים לא הביאו איזו 'בשורה טכנולוגית חדשה'. הם עדיין משחררים תיקונים שבועיים ועדיין BSOD ימשיך לקרות כמעט לכולם".

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם