משחקת מלוכלך? כך מיקרוסופט פועלת שלא תשתמשו ב-ChatGPT

הרצון להגדיל את כמות המשתמשים ב-Copilot גרמה למיקרוסופט להוציא לפועל טריק פשוט, אבל יעיל

ניב גילינסקי
5.8.25

תמונה: צילום מסך

המאבק בין ענקיות הטכנולוגיה וכלי הבינה המלאכותית על תשומת הלב של המשתמשים קיבל תפנית לא צפויה, ובחזית העניין עומדת מיקרוסופט שמסתכלת בקנאות על המספרים הגדולים של יריבותיה העיקריות. בצד אחד יש את ChatGPT של OpenA שהפך להיות "מלך הכיתה" הבלתי מעורער עם 700 מיליון משתמשים בשבוע. לידו, Gemini של גוגל עם 400 מיליון משתמשים, אבל חודשיים, וקצת מאחוריהם "על ארגז הפוך" עומדת מיקרוסופט שלמרות כל הכוח והכסף עוזר ה-AI שלה Copilot מגרד 20 מיליון משתמשים שבועיים.

אז מה עושים כשאתם מיקרוסופט, עם מוצר שאמור להיות להיט אבל כולם עדיין מעדיפים ללכת למסיבה של המתחרים? נראה שמישהו בחברה חשב שהפתרון הוא פשוט להטעות את המשתמשים כדי שלא ימצאו את הדרך החוצה.

הטריק של מיקרוסופט הוא פשוט: תפתחו את מנוע החיפוש בינג (כן, אני יודע שלא נגעתם בו כבר תקופה ארוכה, אבל תזרמו איתי רגע) ותקלידו בשורת החיפוש "ChatGPT" או "Gemini". מה אתם מצפים לקבל? קישור ישיר וברור לאתר שחיפשתם, נכון?


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


אז זהו, שלא. במקום תוצאה מדויקת לחיפוש, בינג מקפיץ על המסך באנר ענק וידידותי למראה עם הכותרת: "מקודם על ידי מיקרוסופט: ה-Copilot שלך ממש כאן". מתחת לכותרת מופיעה שורת חיפוש חדשה ומפתה שאומרת "שאל אותי כל דבר". משתמש תמים, שרק רצה להגיע ל-ChatGPT, עלול לחשוב שזה חלק מהעניין. הוא יקליד שאלה, ילחץ אנטר והנה בינג מעביר אותו היישר לחלון חדש של Copilot.

ברכות, משתמש נוסף נפל במלכודת.

רגע, זה לא סתם שיווק?

נכון, זה המנוע חיפוש של מיקרוסופט וזכותה לפרסם בו את המוצרים שלה. זו נקודה הוגנת, וגם כשמחפשים "כרום" בבינג הוא מציע בגדול לנסות את דפדפן אדג'. זה קצת מעצבן, אבל זה שקוף וכולם מבינים שזו פרסומת.

אבל פה זה סיפור אחר לגמרי. המהלך הזה מבלבל בכוונה – הוא לוקח משתמש עם כוונה ברורה להגיע למוצר אחד, ומסיט אותו למוצר אחר תחת מסווה של עזרה, וזה כבר חוצה את הגבול הדק שבין שיווק אגרסיבי להטעיה.

לא מדובר במעידה חד פעמית, אלא בשיטה. רק בתחילת השנה מיקרוסופט נתפסה על חם עם טריק דומה: בחיפוש של "Google" בבינג עלה דף שנראה כמעט אחד לאחד כמו עמוד הבית של גוגל, והרבה אנשים פשוט התחילו לחפש שם, בלי להבין שהם עדיין בתוך בינג.

התפקיד של מנוע חיפוש הוא לעזור למשתמשים למצוא את מה שאתם מחפשים, ולהפוך אותו למלכודת כדי לנפח מספרים זה לא רק לא הוגן, זה מראה על חוסר ביטחון במוצר. השאלה היא האם זה באמת שווה את זה? כמה משתמשים באמת נופלים בטריק הזה, והאם המספר הזה מצדיק את האובדן באמון המשתמשים? בסוף מיקרוסופט מצליחה אולי להוסיף עוד כמה משתמשים לסטטיסטיקה, אבל ממשיכה לדשדש מאחורי גוגל ו־OpenAI.

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם