לרוב הארגונים אין מושג מה הם רוצים מה-AI שלהם

דוח חדש של ענקית טכנולוגיות המידע חושף את הפער שבין הרצון להטמיע AI לבין היכולת לעשות זאת בפועל

ניב גילינסקי
16.10.25

תמונה: נוצרה באמצעות AI

ארגונים לא סתם ממהרים לקפוץ על רכבת ה-AI בלי הכנה ראויה, רובם אפילו לא טרחו להגדיר מראש מה הם רוצים שה-AI בכלל יעשה בארגון שלהם. זה לא אנחנו אומרים – זו ענקית הטכנולוגיה סיסקו שמפרסמת דוח חדש שקובע שלרוב הארגונים אין מושג מה הם רוצים מה-AI שלהם.

רוצים AI אבל לא מבינים אותו באמת

לפי דוח חדש שפרסמה החברה, AI Readiness Index 2025, רוב החברות מתכננות להטמיע סוכני AI נוספים בשנים הקרובות, ו-86% מהן מצפות שהמהלך ישפר את פרודוקטיביות העובדים תוך שלוש שנים. אז רצון להטמיע יש, אבל הבנה של התהליך? קצת פחות.

לפי נתוני Cisco, תהום פעורה בין הציפיות של הארגונים לבין המציאות בשטח. לדברי סיסקו, המציאות דורשת השקעה בתשתיות חדשות, בעיקר בתחום הרשת, אבל המספרים מעידים עד כמה הארגונים רחוקים משם. ולצערם של הארגונים, המספרים לעולם לא משקרים.

על פי הדוח, 54% מהמשיבים ציינו כי התשתיות הנוכחיות שלהם אינן מסוגלות להתמודד עם עומסי העבודה החדשים שיביאו עימם פרויקטי AI, ורק 15% הגדירו את הרשתות שלהם כ"גמישות או ניתנות להתאמה" לצרכים החדשים של עידן הבינה המלאכותית. אבל היי, העיקר שכתבתם מייל מפורט על כמה ה-AI יעזור לכם להתקדם לא?


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


סוכני ה-AI עצמאים, אבל מה הם יעשו?

הדוח השנתי של סיסקו מצא כי 83% מהמשיבים אמרו שהחברות שלהם מתכננות לפתח או להטמיע סוכני AI, ו-40% מצפים שהם יעבדו לצד בני אדם כבר בשנה הקרובה. למרות זאת, רוב הארגונים כלל לא ערוכים ליישם אותם בשטח.

בפועל, רק 31% מהארגונים שלקחו חלק במחקר השיבו שהם מסוגלים לשלוט ולהגן מערכות Agentic AI, ורק 32% הגדירו אילו משימות אנושיות הסוכנים אמורים להשלים או להחליף. "גלי טכנולוגיה נוטים להשאיר אחריהם שובל של קיצורי דרך, פשרות וחוסר השקעה, מה שלימים הופך לצווארי בקבוק", צוין בדוח, שהגדיר את התופעה כ"חוב תשתיות AI", גרסה עדכנית למושג "חוב טכנולוגי". "כמו שלמדנו מהחוב הטכנולוגי, מה שנראה כפשרה סבירה בתחילת הדרך עלול להפוך עם הזמן לבעיה מערכתית", נכתב, "ארגונים יודעים שהתשתיות שלהם לא מוכנות לעומסי העבודה שצפויים להגיע, מודים שמערכי ההגנה שלהם שבריריים, ושכוח האדם שלהם לא מתואם עם ההתקדמות הטכנולוגית".

ועל הבסיס הרעוע הזה, הארגונים רוצים לנסות ולמודד את הערך המוסף של ה-AI, אבל גם בנקודה הזו מציינים בסיסקו כי רק 32% מהחברות הגדירו בכלל תהליך למדידת הצלחה או כישלון של פרויקט AI.

מי לוקח פה אחריות?

בסיסקו חילקו את החברות המשתתפות במחקר לשתי קבוצות – אלו שמטמיעות AI בתהליך אחראי ומבוקר ואלו שפשוט לא. כדי להבין את עומק העיוות חשוב לדעת שבקבוצה הראשונה נכללות בין 10-15% מהחברות. עם זאת, לפי סיסקו דווקא חברות אלו הן שידעו לספק את התובנות החשובות.

בזמן שרוב הארגונים מפגרים מאחור בתשתיות ובניהול הנתונים, החברות המובילות מציגות תוצאות מרשימות: 74% מהן מדווחות על מוכנות גבוהה של תשתיות IT, לצד 93% שדיווחו על מוכנות בניהול נתונים, נתונים אלו נחשבים להרבה מעל הממוצע.

החברות האלו גם מגדירות מראש מקרים לשימוש ב-AI, מתכננות איך למדוד ROI ומשיגות תוצאות יציבות יותר. האם אלו חברות ענק שיכולות לספוג הפסדים? לא בהכרח. "המובילים נמצאים בכל פלח שוק, גם בקרב חברות קטנות ובינוניות", אמרו בסיסקו, "מה שמאפיין אותן זה משמעת וביצוע: הן מתכננות, מתקצבות ומודדות את הפרויקטים בצורה שיטתית".

בסיסקו סיכמו את המחקר באמירה חד משמעית: "אנחנו הולכים לתוך עידן של סוכני AI. העומס על רשתות, מחשוב וסייבר רק יעלה. מה שיקבע אם הארגון יעמוד בקצב הוא לא רק הרצון של העובדים, אלא היכולת של ההנהלה לבנות תשתית יציבה, גמישה ומאובטחת".

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם