אנחנו כבר לא הרוב: צרכני האינטרנט העיקריים הם כלי Gen AI

יותר מ־50% מתעבורת הדפים ברשת נשלחת על ידי בוטים, ובראשם סורקי AI שמושכים תוכן בלי הפסקה

ניב גילינסקי
4.5.25

תמונה: נוצרה באמצעות AI

זהירות, בוט לפנייך: לראשונה, רוב תעבורת הגלישה באינטרנט כבר לא מגיעה מבני אדם. יותר ממחצית מבקשות הדפים באתרים נשלחות על ידי תוכנות אוטומטיות ובראשן, הבוטים שמפעילים מודלים של בינה מלאכותית. ChatGPT, Perplexity, Anthropic ודומיהם כבר לא סתם קוראים את הרשת. הם שואבים אותה בכל הכוח, כך עולה מדוח Advanced Persistent Bots 2025 של F5.

הדוח מבוסס על ניתוח של יותר מ־207 מיליארד עסקאות ברשת וב־API, שנאספו לאורך כמעט שנה. מתוכן, יותר מ־103 מיליארד (50.04%) בקשות לתוכן אינטרנטי נשלחו על ידי בוטים, לעומת 22.3% מבקשות חיפוש באינטרנט ו-21.5% מבקשות לביצוע עסקאות.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


מתוך כלל הבקשות, 21.2 מיליארד (10.2%) הגיעו מבוטים מתוחכמים, וכ־10 מיליארד מתוכן (4.8% מכלל התעבורה) סווגו כזדוניים. אלו לא תוכנות סקרניות, אלא תוקפים אקטיביים. מה שעוד יותר מטריד הוא שבניגוד לבוטים קלאסיים, אלה ממשיכים לתקוף גם כשהם נתקלים במחסומים ומתעקשים להגיע לתוכן בכל זאת.

המגמה משתנה בעקבות ה-Gen AI

הסיפור לא נגמר רק בשיעור התעבורה ברשת אלא ממשיך לשינוי המגמה: הבוטים עברו מלעשות פעולות אקטיביות כמו "הוסף לסל" או "צ'קאאוט", לפעולות של צריכת תוכן בלבד. לפי הדוח, זו הקטגוריה שהובילה את כל השאר והסיבה ברורה ויש לה שם: בינה מלאכותית. המודלים חייבים לצרוך מידע כדי להמשיך לעבוד ולהתעדכן ואתרי תוכן, שבעבר דיברו לבני אדם, הפכו למאגרי מידע למנועים גנרטיביים.

אבל לא כל הבוטים מסתפקים בקריאה. חלקם פועלים כדי לפרוץ. מתקפות Credential Stuffing שבהן מנסים להתחבר לחשבונות עם סיסמאות שדלפו, מופנות בעיקר לעולמות הטכנולוגיה (33.5%), קמעונאות כללית (25.7%) וגיימינג (19.6%). גם במובייל התמונה לא שונה בהרבה: תחום הבידור מוביל עם 24.7% מהניסיונות למתקפות ומיד אחריו מסחר אלקטרוני עם 23.8%.

גם כשבודקים היכן מתרחבת פעילות הבוטים הענפה ביותר, התמונה ברורה: באינטרנט, מגזר האירוח (Hosting) מקבל את היקף התעבורה הגבוה ביותר עם 44.6%, אחריו בריאות עם 32.6%, ומסחר אלקטרוני עם 22.7%. במובייל, מי ש"זוכה" להכי הרבה תעבורה אוטומטית הוא תחום הבידור (23%), מסחר אלקטרוני (4.5%) ומסעדות מהירות (4.2%).

עם זאת, בדוח מציינים מגמת ירידה כוללת בתעבורת בוטים לעומת השנה הקודמת, מה שמעיד על שיפור באמצעי ההגנה. אבל דווקא הממצאים החריגים הם המטרידים. תחום האירוח רשם עלייה של 18.3% בתעבורת בוטים, אפליקציות של מסעדות מהירות עלו ב־11.2%, ורק תחום הבידור במובייל הראה ירידה ניכרת של 11.5%. למעשה, ככל שתעשייה משקיעה יותר בהגנה כך המתקפות בה נהיות מתוחכמות יותר.

הדוח כולל גם תובנה מעניינת: ארגונים שמקלים על תעבורה אוטומטית (כלומר לא חוסמים אותה) חווים יותר פעילות בוטים באינטרנט, אך דווקא פחות פעילות כזו במובייל. באתרים פתוחים הבוטים פשוט שואבים את המידע. באפליקציות פשוט יותר קשה להם להיכנס.

מנהל מעבדות F5, דייוויד וורברטון, סיכם: "העלייה המטאורית בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת משנה את תנועת הבוטים בצורה דינאמית, וארגונים צריכים להיות כל הזמן עם היד על הדופק".

אם עד עכשיו ניסינו להגן על בני האדם, הגיע הזמן להודות באמת היום, מי שגולש באתר שלך הוא קודם כול מכונה. השאלה היא מה היא מנסה לקחת.

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם