אמזון מחקה 10 שנות עבודה למפתח, וזה אפילו לא החלק הגרוע בסיפור
חשבון ה-AWS של מפתח בשם Seuros נמחק ללא התראה ואיתו עשור שלם של עבודה. לטענתו, בחברה בחרו לשקר במשך שבועות כדי להסתיר את הסיבה

תמונה: dreamstime
אם אתם עדיין סומכים על הענן שישמור על כל הגיבויים, הקוד והפרויקטים שלכם באחריות מלאה, הסיפור הבא כנראה יגרום לכם לשקול מחדש: עבד אלקאדר בודהיה, מפתח תוכנה וחובב קוד פתוח, איבד את כל מה שאחסן במשך עשר שנים ב-AWS. בלי התראה או אזהרה מוקדמת. הבלוגר, המוכר גם בשם Seuros, פנה לתמיכה בניסיון לשחזר את עבודת חייו, אבל עבר "שבעת מדורי גיהינום" עד שהצליח לקבל את מבוקשו. אם הסיפור נשמע לכם מוכר, זה כנראה בגלל שלמשתמש ב-OneDrice אבדו 30 שנה של גיבויים רק בחודש שעבר.
הסיפור נחשף לראשונה בפוסט ב-2 באוגוסט, שם הוא מתאר בפרטי פרטים את מה שהוא מגדיר כ"טעות פנימית קטסטרופלית ב-AWS MENA", טעות שהובילה ל-20 יום של גיהינום מול התמיכה, שבהם אפילו לא הצליח לקבל תשובה פשוטה לשאלה "האם הנתונים שלי עדיין קיימים?".
ניסוי שהגיע לפרודקשן
עשר שנים של עבודה עם AWS – כולל תחזוקה של ספריות קוד פתוח – נעלמו ביום אחד. כלים שפיתח, מדריכי אלקטרוניקה, ספר שלם, מאות שעות קוד – הכול נמחק. ולא רק העבודה עצמה, גם התשתית שאיפשרה לו לתרום לעולם הקוד הפתוח.
לפי בודהיה, הכול התחיל בבקשת אימות פשוטה שהגיעה מ-AWS ב-10 ביולי.הבקשה הגיעה עם מועד תפוגה של חמישה ימים והוא לא הספיק להשיב בזמן. זמן קצר אחרי כן הוא שלח מסמכים, החברה טענה שהקובץ לא קריא ובו בזמן החשבון נמחק. לצערו תאריך המחיקה נפל ב-23 ביולי, יום ההולדת שלו. יופי של מתנת יום הולדת מאמזון.
Seuros מספר שכל ניסיונותיו לדבר עם התמיכה לא עזרו. הוא טוען שקיבל תשובות מתחמקות או תגובות רובוטיות ומוכנות מראש שלא באמת תרמו לקדם את הפנייה שלו. ואם זה לא מספיק, הוא גם קיבל בקשה לדרג את השירות בציון 5 כוכבים.
על פי התקנון של החברה, סגירת חשבון מלווה בתקופה של 90 יום בה הנתונים נשמרים למקרה שהחשבון ישוחזר. בפועל, החשבון לא נסגר אלא הושעה בעקבות "כשל אימות" – מצב שאין לו אזכור פומבי ואין בו שום התחייבות לשמירת נתונים. גם התירוץ לבעיה – "לקוח חיצוני שהפסיק לשלם" – לא באמת רלוונטי. בודהיה החזיק כרטיס אשראי אישי פעיל בחשבון, ואף ביקש לחזור אליו, אבל התמיכה סירבה. לדבריו, זו לא הייתה בעיית תשלום, אלא בעיה במדיניות התמיכה.
לאחר פרסום הפוסט, פנה אליו עובד מתוך החברה וטען ש-AWS MENA הריצה ניסוי פנימי בחשבונות "רדומים". לדברי אותו מקור, מפתח הריץ תרחיש דמה עם הפקודה –dry, אבל הכלי שפותח בג'אווה פירש את הפקודה כאילו נכתבה -d והתעלם ממנה. התוצאה הייתה שמספר חשבונות נמחקו בפועל, בניסוי שלא היה אמור להשפיע על פרודקשן.
אין הוכחה רשמית לטענה של העובד, אבל היא כן יכולה להסביר לא מעט את העיכובים, את ההתחמקויות, את הסירוב הגורף לענות לשאלות פשוטות ואת הניסיון להשתיק את האירוע במקום להודות בטעות. עם מחיקת החשבון, נמחקו גם עשרות פרויקטים שתרמו בפועל לעולם הקוד הפתוח. חלקם, לפי הבלוג, אפילו רצים בתוך מערכות של AWS עצמה.
סוף טוב הכל טוב?
אתמול, ב-6 באוגוסט, כמעט שלושה שבועות אחרי ההשבתה, הבלוגר פרסם ש-AWS שיחזרה את החשבון. זה קרה בזכות עובד שנחשף לבלוג והחליט לנסות את כוחו. "קראתי את הבלוג שלך על אובדן הנתונים ואני הרוס מזה", הוא כתב במייל, "רציתי להודיע לך שעובדים בכירים, כולל הבוס הישיר שלי, מודעים לסיפור והסמיכו אותי לבחון את המקרה ולוודא שלא יחזור על עצמו. העולם לא מושלם, וטעויות קורות, אבל אשמח לשחזר לך את החשבון. אני לא אופטימי, AWS לא תגיד סתם שהנתונים נמחקו אם זה לא קרה באמת, אבל אוכל לבנות את התהליך שימנע מזה לקרות שוב".
לטענת בודהיה, אותו מייל היה הפעם הראשונה מתחילת הסיפור בו הוא "הרגיש כאילו מדבר איתי אדם ולא מכונה". על פי העדכון שפרסם, כבר ביום שלישי המקרה שלו הועבר ל-VP בארגון וקיבל את רמת החומרה 2, הנחשבת לגבוהה במיוחד ושבעקבותיה מונה צוות שלם לחקור את המקרה תוך הנחיה לעדכן את המנכ"ל בכל התקדמות.
מרגע שנפתחה הקריאה הדחופה, ב-5 באוגוסט, לא חלפו 24 שעות והחשבון שוחזר. ועדיין זה לא הסוף: לטענת הבלוגר, למרות שהחשבון שלו "נמחק" ב-15 ביולי, הוא המשיך לבצע גיבויים עוד ארבעה ימים לאחר מכן מה שהעלה תהייה בקרב גולשים ברשת אם החברה טענה שמחקה את החשבון אבל בינתיים המשיכה להריץ תהליכים במטרה לנפח את התשלום האחרון. טענה נוספת שעלתה מבודהיה עצמו היא ש-AWS פשוט נקלעה לרשת שקרים בניסיון לטייח את המקרה ולא לשאת באחריות.
אמנם לסיפור של בודהיה היה סוף חיובי בסופו של דבר, גם אם נאלץ לעבור מספר שבועות של לחץ וחרדה ל-10 שנות עבודתו, אבל הסיפור שלו מדגים בצורה מדויקת למדי מדוע ארגונים מעדיפים לוותר על הענן בתקופה האחרונה. אם זו הדרך ש-AWS מתמודדת עם תקלות כנראה שאלה שמעדיפים לוותר על הענן פשוט הבינו את זה קודם.