השנה היא 2025 ורשות שדות התעופה האמריקאית עובדת עם דיסקטים ו-Windows 95
בזמן שבשאר העולם ארגונים מטמיעים AI, ב-FAA - שאחראית על ביטחונם של מטוסים, כן? - ממשיכים להשתמש במערכת משנות ה-90. החדשות הטובות: מתוכנן פרויקט החלפת תשתיות. החדשות הפחות טובות: אף לא יודע איך זה אמור להתבצע

מגדל פיקוח, תמונה: Pixabay
פלייסטיישן 2, MTV, מזכירה אלקטרונית, שני ערוצים בטלוויזיה – לינארית כמובן – היה ממש כיף בשנות ה-90, אבל אין ספק שהטכנולוגיה של היום עדיפה בהרבה. למה אנחנו מדברים על המובן מאליו? כי מתברר שרשות שדות התעופה האמריקאית – שאחראית לוודא שמטוסים ימריאו וינחתו בזמן, וכל הנוסעים יגיעו ליעדם והביתה בשלום – דווקא היא מעדיפה את הטכנולוגיה של 1995.
לפני כשבוע נערך דיון בבית הנבחרים האמריקאי, בו לקח חלק גם ממלא מקום ראש הרשות כריס רושלו, שאמר כי הרשות מתכננת להחליף את מערכות בקרת התעבורה האווירית המיושנות שלה, שעדיין מסתמכות על דיסקטים ומחשבים עם Windows 95. "הרעיון הוא להחליף את כל המערכת", אמר רושלו בדיון, "כך שלא יהיה יותר שימוש בפתקים מנייר או דיסקטים". כך לפי דיווח של Tom's Hardware.
יש סיבות לכך שמערכות בקרת התעופה המשיכו לפעול לאורך עשורים על טכנולוגיה מיושנת (טכנולוגיה זו מילה במקום פה?), ותכף גם נסביר בדיוק למה זה קרה, אבל הרשות כבר החלה בתהליך איסוף הצעות מחיר מהחברות שיהיו מעוניינות לקחת את פרויקט שדרוג התשתיות עליהן, ויעד סיום הפרויקט הוא 2029.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
ישן ובטוח?
מרבית מגדלי הפיקוח ומתקני בקרת התעבורה האווירית ברחבי ארה"ב פועלים עדיין על המערכות המיושנות כמו למשל שימוש ברצועות נייר למעקב אחר תנועת מטוסים או העברת נתונים בין מערכת באמצעות דיסקטים. למרות התמיכה הרחבה בפרויקט השדרוג, שאין ספק שהוא קריטי, המערכות הישנות, בשל בידודן, היו חסינות יחסית לקריסות רוחביות, כמו זו שהתרחשה ביולי שנה שעברה אז תקלה בעדכון Falcon של חברת Crowdstrike הובילה לקריסה של מיליוני מחשבים, כולל במערכות של שדות תעופה שונים בעולם.
ועדיין, בבדיקה שערכו לאחרונה ב-FAA התגלה כי 51 מערכות מתוך 138 המערכות של הסוכנות כבר אינן בנות קיימא, בעיקר בגלל חוסר בחלפים ופיצ'רים מיושנים. מפתיע לגלות אבל ארה"ב לא לבד בסיפור הזה – גם יפן מתקשה בשנים האחרונות להחליף מערכות רשמיות ממשלתיות שעדיין מסתמכות על דיסקטים.

תקופה ארוכה תקלות שונות הציפו את הבעייתיות של מערכת בת 30 שנה. תמונה: pixabay
למצוא את חלון הזמן
שדרוג מערכת בקרת תעבורה אווירית הוא אתגר הנדסי מורכב במיוחד. בניגוד למערכות אחרות, מטוסים חגים בשמיים כל הזמן, בטח במדינה מתוירת כמו ארצות הברית, ולכן מערכות הבקרה עובדות ללא הפסקה. כל השבתה של המערכת, גם למטרת תחזוקה, יכולה להעמיד בסכנה את הנוסעים במטוסים השונים. העובדה שהמערכת פועלת 24/7 מונעת את האפשרות לקבוע חלון זמן מתוכנן מראש ובו לבצע את המעבר למערכת חדשה יותר, שתצטרך לעמוד בדרישות מחמירות של אבטחת סייבר.
מה קרה עכשיו? ההחלטה הגיעה לאחר תקופה ארוכה שבה תקלות שונות הציפו את הבעייתיות של מערכת בת 30 שנה. תקלה בחיווט הוגדרה כאחד הגורמים שקרו לאחרונה ברדאר ובמערכות התקשורת שהובילו למאות עיכובים וביטולים בנמל התעופה ניוארק ליברטי.
כאמור, הפרויקט עתיד להסתיים בעוד ארבע שנים על פי החלטת משרד התחבורה האמריקאי, אך הדרך לשם תהיה ארוכה – עלות המיזם לא ברורה, וטרם הובן איך יצליחו להשבית את המערכת למספיק זמן כדי להתקין את החדשה. אנחנו לא יודעים עדיין מי החברה שתיבחר לעשות את הפרויקט המורכב הזה, אבל כבר עכשיו מאחלים המון בהצלחה לאנשי ה-IT שלה.