קבוצת הלקוחות הגדולה של SAP שלחה השבוע אזהרה חריגה לחברה
DSAG, שמייצגת אלפי ארגונים באירופה, מתריעה מפני מודל הרישוי בענן וטוענת כי הוא יקר, מבלבל וחוסם שדרוגים

תמונה: Dreamstime
קבוצת הלקוחות הגדולה ביותר של SAP, זו שמייצגת את גרמניה, אוסטריה ושווייץ, שיגרה במהלך סוף השבוע אזהרה חריגה לכיוון החברה וטענה כי מודל הרישוי הנוכחי לא מאפשר מעבר חלק לענן והופך כל פרויקט שדרוג לסיוט רגולטורי ומסחרי. הדגל האדום שהניפה קבוצת DSAG (קבוצת המשתמשים דוברי הגרמנית של SAP), מגיעה על רקע ניסיונותיה של SAP לדחוף את הלקוחות שלה אל הענן.
DSAG (ראשי תיבות של Deutschsprachige SAP-Anwendergruppe) נחשבת לאחת מקבוצות המשתמשים הגדולות והמשפיעות ביותר של SAP בעולם. היא מייצגת אלפי ארגונים מגרמניה, אוסטריה ושווייץ – מהאזורים המזוהים ביותר עם SAP היסטורית ועסקית – ומנהלת דיאלוג קבוע עם הנהלת החברה. המלצותיה והביקורות שהיא משמיעה מהדהדות עמוק בתוך SAP, ומשפיעות לעיתים על מפת הדרכים שלה.
בימים האחרונים, במהלך הכנס השנתי של הקבוצה, התלוננו נציגיה כי מודל הרישוי המעורפל של SAP הפך לחסם מרכזי במעבר לענן. לדבריהם, הלקוחות מתקשים להבין את מבנה העלויות, להעריך את ההשלכות של כל החלטה ולגבש תוכנית ארכיטקטונית ברורה לעתיד. כל זה קורה כאשר השעון מתקתק: התמיכה במערכת ECC תסתיים בעוד כשנתיים ואחריה יישארו רק הארכות תמיכה יקרות במיוחד.
שני מודלים, אפס בהירות
אחת הנקודות המרכזיות שציינה DSAG היא הפיצול בין הרישוי לענן הציבורי לבין הפרטי. בעוד שבפתרונות הענן הציבורי SAP מציעה גישה מבוססת משתמשים ותהליכים אינטגרטיביים, בענן הפרטי כל רכיב חייב ברישיון נפרד. לקוחות נדרשים להבין איך לחשב את עלות השימוש, מה נכלל בכל חבילה, ואיפה האותיות הקטנות שמחביאות עלויות נסתרות.
ואם זה לא היה היה לא מספיק מסובך, SAP הציגה השנה מודל רישוי חדש בשם Full Use Equivalent (FUE), יחידת מדידה חדשה שמתיימרת לאחד את שני סוגי השימוש – האנושי והאוטומטי – למטבע אחד. במילים פשוטות: כל פעולה, ממשק או בוט מתורגמים ל"נקודות FUE" והלקוח צריך לחשב את הצריכה לפי זה. לטענת DSAG, מדובר במנגנון שלא מתאים לרוב הארגונים ויוצר בלבול, לא ודאות.
“זו לא הארכת תמיכה, זו יציאת חירום”, הסביר מיכאל בלוך, חבר הנהלת DSAG, בהתייחסו למסלול המעבר שמציעה SAP ללקוחות המעוניינים להישאר על ECC גם אחרי 2030, במסלול שיעלה להם 20% יותר ויחייב אותם להצטרף לתוכנית התמיכה היקרה ביותר.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
"הענן הוא הבית של החדשנות"
מנגד, ב-SAP מקדמים את המסר לפיו החדשנות מתרחשת רק בענן. כל הפיתוחים החדשים של החברה – כולל יכולות בינה מלאכותית, אוטומציה, סוכנים חכמים וניתוח תהליכים – יושקו אך ורק בסביבות ענן. גם לקוחות שמריצים את גרסת S/4HANA המתקדמת ביותר על תשתיות מקומיות, לא יקבלו את הפיצ'רים הללו.
המשמעות, לפחות מבחינת החברה, דיי ברורה: מי שלא יעלה לענן, יישאר מאחור. אבל לקוחות כמו אלה של DSAG דורשים שלפחות תהליך המעבר יהיה שקוף, עקבי, וללא מלכודות רישוי.
לאחרונה, SAP הציעה הקלות ללקוחות המעוניינים להישאר בסביבת ענן פרטי, תוך התחייבות שלא ייאלצו לעבור תשתית בחמש השנים הקרובות. אבל לפי DSAG, לא מדובר עדיין בפתרון הרמטי. לטענתם, אם החברה לא תאחד את מודלי הרישוי ולא תציג מדיניות שקופה, חלק מהלקוחות עשויים לפרוש או לעבור לתמיכה מצד גורמים שלישיים, תהליך יקר בפני עצמו, שעלול לנתק אותם לצמיתות מהיתרונות של SAP בענן.
יו"ר DSAG, ינס הונגרסהאוזן, סיכם את התחושה הכללית: “הלקוחות כבר לא מתנגדים למעבר לענן הם פשוט צריכים יותר זמן, יותר בהירות, ופחות כאוס. במיוחד במציאות של מכסים אמריקאיים, רגולציה משתנה וסביבה גיאופוליטית לחוצה”.