חברת התעופה קיצצה בונוסים להנהלה בעקבות דליפת מידע: האם נולד תקדים עולמי?

דליפת מידע של כ-5.7 מיליון נוסעים הובילה להשלכות ישירות על ההנהלה הבכירה, בצעד שטרם נראה בענף

רונה חזקיה
8.9.25

מטוס של חברת Qantas. תמונה: dreamstime

חברת התעופה האוסטרלית Qantas הודיעה כי תקצץ ב-15% את הבונוסים של כלל ההנהלה הבכירה, בעקבות פרצת סייבר חמורה שהתרחשה ביולי האחרון. הקיצוץ מגיע דווקא בתקופה של שיא כלכלי לחברה: בדוחות השנתיים לשנת 2025 הציגה Qantas רווח נקי של כ-2.4 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-1.57 מיליארד דולר אמריקאי, או כ-5.8 מיליארד שקל) – עלייה של 16% לעומת השנה שעברה.

במונחים אישיים, המשמעות עבור המנכ"לית ונסה הדסון היא קיצוץ של כ-250 אלף דולר אוסטרלי (165 אלף דולר אמריקאי, כ-610 אלף שקל) מהבונוס השנתי שלה. גם יתר חברי ההנהלה ספגו קיצוץ דומה באחוזים. אבל אל תרחמו על הדסון, שכרה הכולל עלה השנה ל-6.3 מיליון דולר אוסטרלי, לעומת 4.4 מיליון "בלבד" אשתקד.

5.7 מיליון נוסעים נפגעו

הדליפה נחשפה ביולי 2025, כאשר האקרים (כנראה קבוצת Scattered Spider) הצליחו לגשת לפרטים אישיים של כ-5.7 מיליון לקוחות החברה. בין המידע שנגנב: שמות, כתובות, מספרי טלפון, תאריכי לידה ומספרי חבר במועדון הנוסע המתמיד. פרטי אשראי ודרכונים לא נחשפו, אך עצם הדליפה פגעה קשות באמון הציבור.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


החברה נקטה צעדים מהירים כדי להתמודד עם הנזק. היא פנתה לבית המשפט העליון של ניו סאות' ויילס לקבלת צו זמני המונע שימוש במידע שנגנב והקימה מוקד שירות 24/7 ללקוחות שנפגעו. בנוסף, היא משתפת פעולה עם הרשויות הלאומיות באוסטרליה כדי לנהל את ההשלכות.

מהלך חריג בעולם התאגידי

ביולי האחרון נפגעה מאותה קבוצה גם חברת Alaska Airlines האמריקאית, שהושבתה זמנית בעקבות תקלה במערכות ה‑IT שלה. עם זאת, עד כה חברי ההנהלה של החברה לא ספגו כל השלכות אישיות או קיצוץ בבונוסים בעקבות האירוע.

קבוצת ההאקרים Octo Tempest, שפעלה גם נגד רשתות כמו מלונות MGM ורשת הקניות Marks & Spencer, מתמקדת בשנים האחרונות גם בחברות תעופה, אך גם כאן, נכון לעכשיו, לא דווח על צעדים ישירים כלפי ההנהלה או שינויי תגמול בעקבות פרצות או מתקפות.

בעולם הסייבר ראינו כבר מקרים שבהם מנהלים שילמו מחיר אישי: מנכ"ל Equifax התפטר ב-2017 לאחר דליפה שהשפיעה על עשרות מיליונים, ובמקרים אחרים נמנעו בונוסים כדי לשדר מסר של אחריות. עם זאת, Qantas היא כנראה מהחברות הראשונות שמבצעות קיצוץ גורף ומשמעותי בבונוס של כל הדרג הניהולי הבכיר בעקבות אירוע אבטחת מידע.

הצעד הזה נתפס כניסיון להחזיר אמון ציבורי ולשדר אחריות תאגידית, דווקא בענף רגיש שבו אמון הנוסעים הוא נכס קריטי. ייתכן שמדובר בצעד סימבולי בלבד, שכן ההנהלה עדיין נהנית משכר גבוה במיוחד, אך הוא עשוי לסמן התחלה של מגמה חדשה: תגמול מנהלים יהיה תלוי גם ביכולת לשמור על אבטחת מידע ופרטיות.

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם