הפנדה של שניידר: המרכז לרפואת ילדים מטמיע מערכת AI שתעזור לרופאים
מערכת PANDA מאפשרת לצוות הרפואי לחפש פרוטוקולים ומידע טיפולי באמצעות צ'ט ושפה טבעית, במקום לבזבז זמן חשוב על חיפוש ידני

תמונה: dreamstime
מערכת חדשה מבוססת בינה מלאכותית בשם PANDA – Pediatric AI Navigation and Decision Assistant, החלה לפעול בפיילוט ראשון בישראל במרכז שניידר לרפואת ילדים (מקבוצת כללית). המטרה: לספק לרופאים תמיכה מיידית בהחלטות קליניות, על בסיס מאגר הפרוטוקולים הפנימי של בית החולים.
הצורך במערכת הגיע מהשטח, בשל הקושי באיתור מהיר של פרוטוקולים קליניים מתוך מאות קבצים. בית החולים שניידר מחזיק ביותר מ-600 פרוטוקולים, ובכל יחידה ומחלקה נהלים הייחודיים לה. עד כה הגישה לפרוטוקולים נעשתה על ידי חיפושים ידניים ולכן גם איטית ומסורבלת, בעוד כל החלטה טיפולית המתבססת עליהם עשויה להיות קריטית.
פנדה נולדה מיוזמה של רופא מתמחה במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, ד״ר שי יצחקי (כיום רופא מומחה), ופותחה במסגרת שיתוף פעולה קליני-טכנולוגי בין מרכז שניידר לחטיבות החדשנות והדיגיטל של כללית. "בנינו כלי שנולד מהמציאות היומיומית של רופאי הילדים", אמר ד"ר יצחקי, "המערכת מאפשרת לנו לקבל באופן מיידי תשובות מוסמכות לשאלות קליניות מבסיס הידע של בית החולים, וכך להעניק לילדים את הטיפול המדויק ביותר. המערכת מאפשר להשתמש בבינה מלאכותית בצורה אחראית ומושכלת, ובנויה באופן שקלינאים יוכלו לסמוך עליה".
RAG לטיפול ב"מידע תקוע"
PANDA מבוססת על טכנולוגיית RAG (Retrieval-Augmented Generation) והיא מאפשרת לצוות הרפואי "לשוחח" עם מאגר הפרוטוקולים של בית החולים באמצעות צ'אטבוט. הרופאים יכולים לשאול שאלות קליניות בשפה חופשית ולקבל באופן מיידי את המענה הרלוונטי והמהימן ביותר. זהו למעשה שימוש יעיל ב-AI כדי לפתור את בעיית "המידע התקוע" – היכולת להתמצא בזמן אמת במאות פרוטוקולים.

עמידה מימין: ד"ר שי יצחקי, ד"ר שירלי סער וד"ר חבצלת ירדן בילבסקי ממרכז שניידר, כרמית בר טוב, יתיר בן שלמה, פרופ' נועה דגן ופרופ' יעקב דרייהר. ישיבה בימין: ד"ר רותם גרשוני, מאיה שטיין. אתר המרכז
הגישה למידע מהימן ואיכותי היא קריטית בייחוד בתחום רפואת ילדים שבו יש מגוון רחב של מטופלים, הן מבחינת הגיל – מפגים ויילודים ועד בני נוער – והן מבחינת מגוון המצבים הרפואיים – מטראומה ומחלות זיהומיות ועד אונקולוגיה וטיפול נמרץ.
PANDA פותחה בפרויקט קליני שבו שותפים קלינאים, מומחי טכנולוגיה ואנשי חדשנות, וכן רופאי הילדים בשניידר שהיו מעורבים לאורך כל הדרך – מהגדרת הצרכים, דרך ניסוח השאלות ועד להטמעת המערכת במרכז הרפואי. את המעטפת המקצועית לתחום הרפואה מבוססת מידע ובינה מלאכותית בכללית חדשנות מובילה פרופ' נעה דגן, כחלק ממדיניות פיתוח והטמעה של פתרונות AI קליניים מדויקים ואחראיים.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
"לבינה מלאכותית יש פוטנציאל אדיר ברפואה, אך גם לא מעט סיכונים", אמר ד"ר רותם גרשון, ממחלקת רפואה מבוססת דאטה ו-AI בכללית חדשנות, "האתגר הוא לפתח כלים מבוססי AI מבלי להתפשר על איכות הטיפול ובטיחות המטופלים. פרויקט כמו PANDA כולל עשרות רכיבי פיתוח ודורש רמת מצוינות גבוהה ונדירה בצד הרפואי, הטכנולוגי, ובעיקר בשילוב ביניהם בתוך מערכת מורכבת כמו בית חולים לילדים. אני גאה לומר שבחרנו בדרך הנכונה, והעבודה שנעשתה כאן צפויה לשרת מאות רופאים בכללית".
חטיבת הדיגיטל של כללית הובילה את עבודת התשתית והטכנולוגיה, כולל הגנה על פרטיות, מניעת דלף מידע ואבטחת מידע מקצה לקצה. "מדובר בתהליך מתמשך לשיפור מתמיד של הבטיחות, האיכות והערך שהמערכת מעניקה לרופאים", אמר ניר שחר, מנהל מחלקת דאטה בחטיבת מערכות מידע ודיגיטל בכללית.