הארגונים חוזרים לאט לאט לענן אבל חוששים מעלויות
חברות עברו לשירותי ענן כשהקורונה שלחה את כולם לעבוד מהבית. אחרי זה חלה נסיגה קלה וכעת קצב ההגירה לענן עולה, עם התחזקות טכנולוגיות AI. החששות אצל אנשי IT: מחיר ואבטחת מידע

חוזרים לענן. אילוסטרציה: ivan cujic, pexels
לאחר האטה קלה בשנה שעברה, חברות מגבירות שוב את פריסת שירותי הענן. הסיבות העיקריות: דרישות לאבטחה מחמירה יותר והצורך בתשתית שניתן לעשות לה סקייל, כדי שתתמוך בחדשנות הצפויה בתחום הבינה המלאכותית. כך עולה מדוח של חברת המדיה Foundry שמפעילה כלי תקשורת כמו CIO, Computerworld ,InfoWorld ואחרים.
התובנות של הדוח, שפורסם לאחרונה, מבוססות על סקר שבו השתתפו 821 מקבלי החלטות בתחום IT בחברות גלובליות, האחראים על רכש של שירותי ענן ושהחברות שלהם משתמשות או מתכננות להשתמש בענן. לפי הדוח, 63% מהמשיבים האיצו את המעבר לענן במשך תקופה של שנה, עלייה של 6% מהשנה הקודמת וחזרה לקצב ההגירה לענן של שנת 2022. באותה תקופה עדיין היינו בשלהי העבודה מהבית בעקבות הקורונה, אבל לאחר מכן חלה נסיגה.
כמעט שלושה רבעים (70%) מהמשיבים מאשרים שהארגונים שלהם עוברים כברירת מחדל לשירותים מבוססי ענן בעת שדרוג או רכישת יכולות טכנולוגיות חדשות. חברות בתחומי השירותים הפיננסיים והבריאות מובילות את המגמה (72%), וכך גם חברות עם יותר מ-1,000 עובדים (70%). חברות באזור APAC (אסיה-פסיפיק) הצטרפו למגמת האצת המעבר לענן (66%) בהשוואה ל-60% בלבד מהמשיבים בצפון אמריקה – שם שוכנות ספקיות הענן הגדולות – אמזון, גוגל ומיקרוסופט.
כחצי מהשימושים – בינה מלאכותית יוצרת
ארגונים המשתמשים כיום או מתכננים להשתמש ב-AI בענן מכוונים למגוון שימושים, אבל בינה מלאכותית יוצרת, למרות כל הבאזז סביבה, עדיין לא מובילה ברוב מוחץ ומופיעה רק אצל קצת יותר מחצי (52%) מהנשאלים. שימושים נוספים שעלו בקרב הנשאלים היו ניתוח נתונים (53%), למידת מכונה (44%), אנליטיקה לחיזוי (41%) ועיבוד שפה טבעית המוכרת כ-NLP שעלתה אצל 28% מהנשאלים. משיבים מגופים ממשלתיים ומלכ"רים נוטים באופן מובהק לניתוח נתונים בענן (68%), בעוד שמשיבים מחברות הייטק נטו יותר לכיוון בינה מלאכותית יצירתית (56%) ולמידת מכונה (52%).
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
שיפור האבטחה מוביל אצל עמותות וארגונים ממשלתיים
הסיבות למעבר לענן השתנו לפי סוג הארגון. אצל חברות מסחריות הוא נתפס כדרך לשפר אבטחה וממשל בארגון (34%), לחזק את יכולת הסקייל (33%) ולהאיץ את אימוץ הטכנולוגיות הקריטיות, ובמיוחד בינה מלאכותית ולמידת מכונה (29%). חיזוק האבטחה והממשל הופיע בדירוג גבוה משמעותית בקרב גופים ממשלתיים ומלכ"רים (53%) ואצל חברות בתחום הבריאות הענן מתקשר ליתרון לביצוע סקייל (46%).
ומה לגבי העתיד? ב-12 החודשים הבאים 64% מהמשיבים מתכננים להקצות משאבים למימון בינה מלאכותית ולמידת מכונה (PaaS) ובהם – 63% ליישומים עסקיים מבוססי SaaS, ו-46% לאנליטיקה ובינה עסקית (PaaS). רוב חברות ההייטק – אך ממש לא כולן – נוטות להקצות כספים להשקעות ב-AI ולמידת מכונה (71%), בעוד חברות בתחום הבריאות מובילות את ההשקעה ביישומים עסקיים מבוססי SaaS עם 80% מהנשאלים ואנליטיקה ובינה עסקית – 59% מהנשאלים.
חוששים מהמחיר ומאבטחת המידע
הדוח קובע באופן חד משמעי שלמרות שאימוץ הענן נמצא בעלייה, עדיין קיימים אתגרים. 90% ממקבלי ההחלטות ב-IT אמרו שישנו לפחות מכשול אחד בדרך לאימוץ הענן. העלות נשארת הגורם מספר 1 שמעכב את אימוץ הענן: כמעט חצי (48%) מהנשאלים ציינו שתקציבים ועלויות הם גורמים מעכבים, ושיעורים דומים ציינו שיש קושי גם בשליטה בעלויות בטווח הארוך והיא מהווה מכשול.
האתגרים שמכירים אנשי IT רבים, כמו ציות לרגוליציה ואבטחת מידע, עלו גם בסקר הזה. ולמרות שהחברות הגדולות בעולם עובדות עם המידע הכי רגיש של כולנו בענן, והציבור מקבל את זה שחשבון הבנק שלו, המייל שלו והתיק הרפואי שלו נמצאים בענן, מהצד של IT זה עדיין לא מובן מאליו כלל. אבטחת נתונים והגנה בענן היא המכשול העיקרי המאט את אימוץ הענן, על פי 65% ויותר מהנשאלים – בקרב חברות הייטק מדובר ב-73%, ובארגונים בענף הבריאות מדובר ב-71% מהנשאלים שהביעו חשש.
מרחיבים תקציבים
ארגונים מבינים את הפוטנציאל של בינה מלאכותית, מסכם הדוח, והם מרחיבים את תקציבי הענן ואת טביעת הרגל שלהם בתחום, במטרה לנצל את היתרונות של הענן מבחינת סקייל, אבטחה ואקוסיסטם עשיר של כלים.
למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד בתחום ניהול העלויות והמיומנויות, מסביר הדוח, מחשוב ענן מתעצב ככלי מרכזי בפרק הבא של חדשנות דיגיטלית המבוססת על בינה מלאכותית.