לא רק בטק: ענף הביטוח ישלש את השימוש שלו ב-AI ב-2025
השנה ענף הביטוח הכפיל את השימוש בטכנולוגיה החדשה ואחרי שנים של דשדוש היא מראה מוכנות לאמץ תהליכים לעבר חדשנות וצמיחה
בינה מלאכותית אולי נתפסת כ"שייכת" לענף ההייטק, אבל היא משמשת מנוע צמיחה וחדשנות של המון תעשיות במשק. ההבדל הגדול והמהותי מאוד הוא שענף הטק אימץ AI מוקדם מאוד ובחלקים גדולים של הארגון, אך כעת שומעים יותר ויותר גם על תעשיות נוספות שמראות מוכנות ובשלות טכנולוגיות לאמץ AI באופן כולל ולקדם אסטרטגיות צמיחה אפקטיביות.
לאחר עשרות שנים של אימוץ איטי של טכנולוגיות חדשניות, תעשיית הביטוח סוף סוף מוכנה, מסוגלת ומסכימה לעשות את הצעד לעבר עתיד טכנולוגי מתקדם יותר, ומדובר על יותר מהחלפת מערכות מיושנות. סקר חדש, שבחן 431 חברות ביטוח גלובליות, מצא כי יותר משני שלישים מחברות הביטוח מצפות להטמיע מודלים ויכולות בינה מלאכותית חדשות בשנתיים הקרובות.
אמנם בינה מלאכותית אינה טכנולוגיה חדשה לגמרי בענף, אך המנהלים שהשתתפו בסקר מצפים שהיקף השימוש ב-AI יוכפל השנה בהשוואה לשנה שעברה ויגדל פי שלושה בשנה הבאה. 70% מהמנהלים מתעתדים ליישם בשנתיים הקרובות מודלים של AI בעיקר כדי להפיק תובנות על בסיס נתוני זמן אמת, אך כיום 29% אחוז בלבד התקינו ומשתמשים במודלים מסוג זה.
מודרניזציה תפעולית מלאה
על אף שהמשתתפים מראים נכונות רבה לאמץ טכנולוגיות חדשות, חברות ביטוח עדיין עובדות עם מערכות היסטוריות ונדרשות לבצע מודרניזציה תפעולית מלאה, אך 49% ממשתתפי הסקר מודים שהם לא עומדים בלוח הזמנים שנקבע לכך. יתרה מכך,58% מהמשיבים ציינו שלוקח להם יותר מחמישה חודשים להטמיע שינוי בחוקים או בתקנות הפנימיות שלהם שיאפשרו מהלכים כאלה, ו-21% מהמשיבים אמרו שלוקח להם יותר משבעה חודשים להטמיע שינויים כאלה.
את הסקר ערכה חברת הפינטק ארניקס (Earnix), שעוסקת בפיתוח טכנולוגיות AI לתמחור והתאמה אישית של מוצרים בענפי הביטוח והבנקאות. הסקר מציג את מצבו של שוק הביטוח העולמי ואת מגמות שבלטו בשנת 2024, ומראה כי ציות לרגולציה הוא נושא מרכזי נוסף שמעסיק את חברות הביטוח. 70% ממשתתפי הסקר ציינו שהם יקדישו בשנה הבאה יותר זמן לנושא לעומת שנת 2024, וזוהי מגמת גידול שנמשכת כבר שנתיים. הסיבה לכך קשורה ככל הנראה לקנסות המוטלים על עבירות רגולטוריות ולנוכח העובדה ש-51% מהמשתתפים ציינו כי חויבו לשלם השנה קנס או להחזיר כספים בגלל טעויות רגולטוריות שביצעו. חשוב לציין כי ככל שרגולטורים סוגרים את פערי הידע בתחומי הטכנולוגיה כך גדל ההיקף של רגולציות חדשות, וחברות הביטוח חייבות לעדכן את דפוסי העבודה שלהן.
"הנוף המשתנה של שוק הביטוח מחייב ארגונים למנף מודלים של AI שיספקו להם אנליטיקה של דאטה בזמן אמת שמגבירים את שיתוף הפעולה והחדשנות, משיגים צמיחה מוצרית ועסקית, ומאפשרים השגת נתח שוק ושימורו", אמר אהרון רייט, מנהל אסטרטגיה, ארניקס, "אחרי מספר שנים של שיח על יישום AI, הסקר השנתי החדש חושף סוף סוף מימוש מעשי של הטכנולוגיה".
"הסקר השנה חושף את השימוש הגדל ב-AI בקרב חברות ביטוח, את הזמן הממוצע הנדרש לביצוע שינויים שנע בין 5 ל-7 חודשים וכן את הקשיים של חברות בדרך למודרניזציה", אומר רובין גילת'ורפ, מנכ"ל ארניקס.