גרטנר מזהירה: גל ה-Agentic AI עבר את השיא; תיקון צפוי בקרוב

חברת המחקר טוענת כי היצע Agentic AI עולה על הביקוש וכי בקרוב צפויה קונסולידציה מהירה בשוק

רונה חזקיה
12.10.25

תמונה: dreamstime

אם יש לכם תחושה שסוכני AI נמצאים בכל מקום, אתם לא לבד. לאחר תקופה של הייפ גבוה וגל השקעות אגרסיבי, האנליסטים של גרטנר מזהירים כי ההיצע של מודלי Agentic AI, פלטפורמות ומוצרים נלווים חרג משמעותית מהביקוש הארגוני הקיים. חוסר האיזון הזה צפוי להוביל לשלב של רציונליזציה וקונסולידציה מהירה בשוק, שבו שיקולי הכלכלה הבסיסית גוברים על הפחד מהחמצה (FOMO) שאפיין את הגל הראשוני.

גרטנר מעריכה כי יותר מ-40% מהפרויקטים בתחום צפויים להתבטל עד 2027, בעיקר בשל עלויות גבוהות וחוסר בהירות בערך העסקי. במקביל, הענקיות הטכנולוגיות בעלות המשאבים הפיננסיים צפויות להוביל גל של רכישות ומיזוגים, שיאפשרו יצירת אקוסיסטמים משולבים ואפקטיביים יותר והאצה של פיתוח מודלי שפה ממוקדי דומיין (Domain-Specific Language Models) שמיועדים לתחומים עסקיים מסוימים ומספקים ביצועים טובים יותר במשימות יומיומיות.

למרות האזהרות, השוק פעיל: 40% מהארגונים כבר משתמשים בסוכני AI אוטונומיים ו-59% נוספים מתכננים להשקיע בהם במהלך השנה הקרובה. זה מראה שהתחום עדיין מעניין ובעל פוטנציאל, אך לא כל הפרויקטים עומדים במבחן הכלכלי.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


הדוח מדגיש את הצורך של אנשי IT וסקיוריטי לעבור מגישת "אימוץ טכנולוגיה" לגישת "הוכחת ROI". גרטנר ממליצה לבצע ניתוח מעמיק של עלויות הבעלות הכוללות (TCO) אל מול שיפור הפרודוקטיביות הארגונית, ולהימנע מהשקעה בפתרונות שמספקים רק שיפורים מינוריים במשימות פרטניות. ככל שסוכני ה-AI מקבלים יותר אוטונומיה, גובר הצורך בבקרות (Guardrails) ומנגנוני Governance ברורים, וכן בגישה חדשה לניהול סיכוני סוכן (Agent Risk Management) ואבטחת מידע.

השוק של Agentic AI עובר משלב ההתלהבות לשלב הבגרות המקצועית. התיקון הקרב צפוי לנפות פתרונות לא יעילים ולהשאיר את הכלים שמסוגלים לייצר שינוי ארגוני אמיתי. כשהרעש מתחיל לדעוך, הארגונים יכולים להתמקד בערך הליבתי של הטכנולוגיה ולוודא שכל Agentic AI שמוטמע הוא נכס אסטרטגי ולא סתם פיצ'ר נוסף.

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם