שלוש שנים אחרי שפרץ לחיינו: OpenAI חושפת את הנתונים של ChatGPT

מחקר חדש של OpenAI עם אוניברסיטאות דיוק והרווארד מציג את דפוסי השימוש בצ'אטבוט הפופולרי - מי משתמש יותר, גברים או נשים? ומה באמת עושים הכי הרבה עם הצ'אט

ניב גילינסקי
10:29

תמונה: Dreamstime

מאז ש-OpenAI השיקה את ChatGPT בנובמבר 2022, הפופולאריות שלו חצתה יבשות, מגדרים, תעשיות ומסכים. הצ'אטבוט הפך תוך פחות משלוש שנים לאחד מהכלים השימושיים ביותר בעולם. על פי נתוני OpenAI, עד יולי 2025 כ-700 מיליון משתמשים נעזרו בצ'אט ושלחו כ-18 מיליארד הודעות מדי שבוע בשלל נושאים: שאלות שבעבר הופנו לגוגל, סיוע בעבודה, או סתם לפטפט.

מחקר חדש של החברה של סם אלטמן, שנערך יחד עם חוקרים מאוניברסיטאות דיוק והרווארד, בחן את דפוסי השימוש של מאות מיליוני המשתמשים וחזר עם ממצאים מפתיעים. לפי המחקר, 80% מהשימוש בצ'אט מתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות. הראשונה היא שליפת מידע – אנשים משתמשים ב-ChatGPT כמו מנוע חיפוש משופר כדי לקבל תשובות ישירות, הסברים מורכבים וסיכום של מידע ממקורות שונים.

הקטגוריה השנייה היא יצירה ועריכה – המשתמשים נעזרים בצ'אט בכתיבת קוד, ניסוח מיילים, חיבור פוסטים, הכנת שיעורי בית ויצירת תוכן מקורי נוסף. הקטגוריה השלישית היא הכוונה מעשית – משימות יומיומיות, תכנון פעולות, התייעצות ופתרון בעיות, במגוון תחומי חיים.

המחקר התבסס על ניתוח של כ-1.5 מיליון שיחות אקראיות שבוצעו ב-ChatGPT על ידי משתמשים בתקופה שבין מאי 2024 ליולי 2025. הסיווג לתחומי שימוש בוצע על ידי מודלי בינה מלאכותית, ללא חשיפה לתוכן אישי מזהה ורק לאחר הסרת פרטים רגישים או מזהים. החוקרים לא נחשפו לשמות או לחשבונות בפועל והניתוח כלל רק משתמשים שהסכימו לשיתוף נתונים באופן אנונימי.

מנהלים דיאלוגים, אך לא ממהרים לתת אמון

אחת התובנות הבולטות מהמחקר היא האופן שבו משתמשים מדברים עם הכלי. הרוב המוחלט אינו מסתפק בשאלה אחת עם תשובה בודדת, אלא מנהל דיאלוג מתמשך עם הצ'אט – שואל, מקבל תשובה, ואז מחדד או מבקש הבהרה. המשתמשים רואים ב-ChatGPT שותף פעיל לשיחה, לא רק מקור תשובה חד פעמית. חלקם אף "מלמדים" את המודל את ההקשר שלהם בתחילת השיחה כדי לקבל תשובות מותאמות יותר.

המחקר מצביע גם על כך ששעות השיא לשימוש בצ'אט מתרכזות במהלך יום העבודה הסטנדרטי, עוד אינדיקציה לכך שהצ'אט הפך לכלי עבודה ממשי ולא גימיק לשעות הפנאי. עם זאת, ולמרות השימוש הנרחב, קיימת מודעות ברורה לכך שהמודל עלול לייצר טעויות. המשתמשים בודקים את אמינות המידע שמתקבל, לא מסתמכים עליו בעיניים עצומות, ונמנעים מהזנה של מידע אישי או רגיש. לפי החוקרים, לאורך הזמן התפתחה בקרב הציבור סוג של אוריינות AI, יכולת להבין את מגבלות הכלי ולהשתמש בו באופן מושכל.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


מדומיננטיות גברית לרוב נשי

אחת ההפתעות הבולטות במחקר היא המהפך המגדרי. בתקופה הראשונה לאחר ההשקה, כ-80% מהמשתמשים היו גברים, לרוב מתחום הטכנולוגיה, בעוד שהיום המצב התהפך. לפי ניתוח שמות המשתמשים, יש רוב קל למשתמשות מהמין הנשי (52% לעומת 48%). הכלכלן הראשי של OpenAI הסביר שהשינוי הזה נובע מכניסת הצ'אט לחיי היומיום שלנו. ככל שיותר אנשים השתמשו בצ'אט למטרות יומיומיות ולא רק לכתיבת קוד או ביצוע משימות טכנולוגיות, כך גדל מגוון המשתמשים. עם זאת, יש לציין כי ניתוח המגדר במחקר התבסס על שמות משתמשים בלבד, ולכן מדובר בהערכה ולא בזיהוי ודאי. עוד ממצא מעניין הוא גיל המשתמשים, כאשר על פי המחקר, כמעט מחצית מהשיחות בצ'אט היו של אנשים בגילאי 18 עד 25.

ממצא נוסף מפריך מיתוס נפוץ במיוחד: השימוש ב-ChatGPT כ"חבר וירטואלי", או ככלי לשיחות רגשיות ותרפיה, הוא נדיר מאוד. לפי המחקר, פחות מ-2% מהשיחות בצ'אט עסקו באינטראקציות מסוג זה. רוב מוחלט של המשתמשים ניגש לצ'אט לצורך מטרה ברורה ומעשית, לא כדי לפרוק, לשוחח על רגשות או לחפש תמיכה נפשית.

הממצאים של המחקר לא רק מספקים הצצה להרגלי השימוש בצ'אט, אלא גם משקפים תהליך רחב יותר: ההתמזגות של אינטראקציה אנושית עם אינטראקציה חישובית. עבור עסקים, מדובר באיתות מובהק לכך שכלים מבוססי שיחה כבר אינם תוספת אלא תשתית. עבור מפתחים, מדובר באתגר עיצובי: כיצד לבנות חוויות שיחה שמרגישות טבעיות, מגיבות, ומכבדות את הצרכים של המשתמש. ועבור מערכת החינוך, עולה שוב ושוב הצורך להכשיר משתמשים לדעת לשאול, לדעת לבדוק ולדעת איפה עובר הגבול בין אמון לבין בדיקה.

ChatGPT, אם כן, הוא לא רק כלי. הוא מראה. ובמראה הזו משתקפת גם הדרך שבה אנחנו שואלים, יוצרים, חושבים ומתנהלים בעולם של תשובות מיידיות.

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם