ה-CIO הופכים למנוע העסקי של הארגונים, זו הדרישה החדשה של CEOs
בזמן שהשוק דורש חדשנות וההנהלה רוצה תוצאות, מנהלי מערכות המידע מתבקשים להוביל את השינוי, ולא רק לתמוך בו

תמונה: נוצרה באמצעות AI
אם פעם תפקידו של מנהל מערכות המידע היה להבטיח שהשרתים לא יקרסו והדוא"ל ימשיך לזרום, הרי שבשנת 2025 התמונה השתנתה לחלוטין. בצל אי הוודאות הכלכלית, המתחים הגיאופוליטיים והמרוץ לחדשנות, מנכ"לים מביטים אל עבר מחלקת ה-IT לא רק כגורם תומך, אלא ככוח מניע שיכול לייצר ערך עסקי ממשי.
סקר עדכני של אתר CIO.com, שהתפרסם לפני מספר ימים, משרטט את סדרי העדיפויות של מנכ"לים ברחבי העולם ומציב את נושא הבינה המלאכותית במקום הראשון. לא מדובר עוד ברעיון ניסיוני או טרנד חם, אלא בדרישה ברורה: ליישם פרויקטים מבוססי AI שמביאים תוצאות מדידות. המנכ"לים מצפים לראות חיסכון בעלויות, אוטומציה של תהליכים והרחבה של היכולות העסקיות באמצעות כלים מבוססי GenAI.
גם נתונים מדו"חות של Gartner ושל The Conference Board מחזקים את המגמה הזו. 44% מהמנכ"לים ציינו כי ל-AI הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על פרודוקטיביות העובדים, בעוד שאחרים הדגישו את תרומתה לחדשנות, לחוויית הלקוח וליכולת ההתמודדות עם שיבושים תפעוליים. המסקנה של המנכ"לים היא בתמימות דעים: בינה מלאכותית כבר אינה מותרות, אלא תשתית.
הציפיות ממשיכות להיערם
הציפיות מה-CIO לא עוצרות כאן. מנכ"לים מבקשים לשפר את חוויית הלקוח באמצעים טכנולוגיים, ליזום מהלכי טרנספורמציה דיגיטלית ארגונית, לחזק את שיתוף הפעולה בין מחלקת ה-IT למחלקות העסקיות ולבנות מערך אבטחה שיוכל לעמוד באתגרים החדשים שמציבה הזירה הגלובלית.
במקביל, משתנה גם השיח התקציבי. לדברי קית' בון, ראש תחום אסטרטגיית טכנולוגיה באקסנצ'ר, חברת הייעוץ הטכנולוגי, מנכ"לים רבים חשים כי הם ממשיכים להשקיע בתחזוקה של המוכר והמזוהה, במקום להשקיע בבניית העתיד. מכאן נולדת הציפייה מה-CIO לשנות את חלוקת העוגה התקציבית ולהקצות משאבים לטובת פיתוח יכולות חדשות, ובפרט כאלה שימנפו את היכולות של סוכני AI שיאפשרו למערכות ליזום ולהגיב באופן עצמאי.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
זה הזמן לעשות התאמות
גם תחום שרשרת האספקה נכנס למשוואה. על פי סקר של EY-Parthenon, כ-98% מהמנכ"לים הביעו חשש מהשפעות המכסים והמתחים המסחריים. יותר מ-80% מהם מתכוונים לבצע התאמות כדי לצמצם עלויות ולהקטין את הסיכון לשיבושים. כאן בדיוק נכנס תפקידו של ה-CIO: ניתוח שרשראות האספקה, שילוב כלים אנליטיים מתקדמים, ומעבר לקבלת החלטות מבוססת נתונים.
עבור מי שמחזיק בתפקיד הטכנולוגי הבכיר בארגון, זו עשויה להיות תקופה מלחיצה אך גם הזדמנות בלתי חוזרת. דווקא עכשיו, כשגובר הלחץ לעמוד בציפיות ולהציג תוצאות, יכולה מחלקת ה-IT להתברג למרכז קבלת ההחלטות. לא עוד זרוע תפעולית מרוחקת, אלא שותף אסטרטגי אמיתי.
המנכ"לים של 2025 לא מחפשים עוד תשתיות, אלא תובנות. הם לא מסתפקים בפלטפורמה טכנולוגית, אלא רוצים פתרון עסקי. והם מסתכלים ישירות אל ה-CIO ושואלים: מה אתם הולכים לעשות עם זה?