המנהלים סומכים על AI. אנשי ה-IT קצת פחות
בינה מלאכותית יכולה לחסוך זמן בעבודה ולעזור בתחזיות עסקיות. אנשי IT מאמינים בה ומאמצים אותה, אבל לא באותו שיעור כמו מנכ"לים וסמנכ"לים. סיבה אפשרית לפער: חוסר הבנה עד הסוף של הטכנולוגיה
מנהלים ומקבלי החלטות נותנים אמון ב-AI. מחקר חדש מראה שבקרב קבוצות בעלות בשלות גבוהה בבינה מלאכותית, כגון מקבלי החלטות בתחום ה-IT שיעור האמון הוא 50%, בתעשיית ה-IT השיעור כבר מגיע ל-57% ובקרב הדרג הבכיר (מנכ"לים, סמנכ"לים וכדומה) – 70% סומכים על בינה מלאכותית שתחזה תרחישים עסקיים עתידיים. לעומת זאת, בקרב כלל הנשאלים, האמון צומח ל-43% בלבד. במילים אחרות, למנהלים יש אמון ב-AI והם סומכים עליו, בעוד אנשי ה-IT יותר ספקנים לגבי היכולות שלו.
את המחקר ערכה חברת TeamViewer, שמציעה מוצרים לתמיכה ושליטה מרחוק על מחשבים. הוא נערך בקרב 1,400 מנהלי IT, מנהלי פיתוח עסקי ומנהלי תפעול טכנולוגי בחברות עם יותר מ-200 עובדים בבריטניה, צרפת, גרמניה, אוסטרליה וסינגפור, ובחברות עם יותר מ-500 עובדים בארה"ב.
המחקר מביא נתונים מעניינים על היחס לטכנולוגיה שצפויה להשפיע על אופן העבודה של כולנו ועל ההבדלים שבולטים כבר עכשיו מול דרגי ההנהלה. עם זאת, חשוב לדעת שהוא פורסם לרגל השקת פיצ'רים של AI בתוכנות שלה, שלדבריה מעלות את היעילות בעבודה.
סומכים כמעט בעיניים עצומות
כשמגיעים לאמון בבינה מלאכותית לפעול על פי תחזיות אלו ולקבל החלטות עסקיות בהתאם להן, השיעורים נמוכים יותר 40% בלבד. גם כאן, השיעור עולה לפי פילוח קהל הנשאלים, לפי המחקר – 49% ממקבלי ההחלטות בתחום ה-IT נותנים אמון במערכות כאלה, 58% בתעשיית ה-IT, ו-67% מהדרג הבכיר. 31% בלבד מאנשי ה-IT סומכים על ה-AI בביצוע החלטות ללא פיקוח אנושי, בעוד בקרב מנהלים השיעור כמעט כפול – 61%.
האימוץ של בינה מלאכותית, כפי שכולנו חווים סביבנו, זינק בשנה האחרונה. לפי המחקר, רוב מקבלי ההחלטות (79%) משתמשים כיום בבינה מלאכותית בעבודתם לפחות פעם בשבוע, ויותר משליש (35%) משתמשים בה מדי יום (לעומת שימוש השבועי בקרב 52% ממקבלי ההחלטות ושימוש בקרב 12% מהם בשנה שעברה).
ה-ITDMs – Information Technology Decision Maker היו הראשונים לאמץ את הבינה המלאכותית, ובשנה שעברה השתמשו בה באופן משמעותי יותר מעמיתיהם במחלקות אחרות – 42% מהם אומרים שכיום הם משתמשים בבינה מלאכותית מדי יום, לעומת 13% בלבד שאמרו את אותו הדבר בשנה שעברה.
חוסכים בין שש ל-15 שעות עבודה בחודש
המחקר גם עסק באחד היתרונות החשובים של AI – פינוי זמן. 72% מהנשאלים מסכימים כי הבינה המלאכותית אפשרה להם להתמקד יותר בעבודה אסטרטגית, ו-70% אומרים שהיא נתנה להם הזדמנות ללמוד מיומנויות חדשות שלא היו לומדים אחרת. כמעט שלושה רבעים מהנשאלים (73%) הסכימו כי הבינה המלאכותית היא מיומנות מפתח לשיפור הקריירה שלהם.
הנשאלים מדווחים שהבינה המלאכותית חוסכת לעובדים 12 שעות בחודש, ואילו עובדים בתעשיית ה-IT חוסכים 16 שעות בחודש בזכות הבינה המלאכותית, בהשוואה לעובדים במגזר הציבורי שחוסכים שש שעות בלבד.
האם ההפרש נובע מכך שאנשי IT פשוט מתמצאים בעולם הזה יותר בגלל הרקע הטכני שלהם? גם ב-TeamViewer תהו על זה והגיעו למסקנה שאין בהכרח קשר כזה, ואינדקיציה לכך יכולה להיות הנתון של חיסכון במגזרי הבנייה והחקלאות – שם הנשאלים העריכו שאפשר לחסוך 15 שעות עבודה בחודש.
מעריכים את הידע שלהם באופן מוגזם
ממה נובע הפער הזה? בשתי מילים: ביטחון מפורז. במחקר שפורסם על ידי Pegasystems בקיץ האחרון התגלה כי מנהלים נוטים להערכת יתר של הידע שלהם, בכל הנוגע לבינה מלאכותית, כך לפי ITpro.
על פי המחקר הזה, שני שלישים לא הצליחו לזהות תיאור של GenAI, ו-80% מהם לא ידעו כמה זמן הטכנולוגיה נמצאת בשימוש וחושבים שהיא חדשה יותר ממה שהיא במציאות. זאת למרות שכמעט כולם (93%) העידו כי יש להם הבנה טובה בתחום.