מחירי VMware קפצו עד פי 15 מאז השתלטות Broadcom
דוח חדש טוען כי הלקוחות חותמים על החוזים החדשים "תחת לחץ משמעותי". בברודקום הגיבו: "מברכים על ההזדמנות לנהל דיאלוג על הדרכים שבהן המוצרים שלנו יכולים לסייע"

תמונה: dreamstime
מאז שהשתלטה על VMware, ברודקום הקפיצה את מחירי המוצרים בין פי שמונה לפי 15, כך על פי דוח חדש של ECCO, גוף חדש שהוקם באירופה ומטרתו לעקוב אחרי התנהלות של ספקיות תוכנה שונות המואשמות בניצול לרעה של מעמדן והתנהלות כמונופול.
מיעוט החלופות בשוק גורם גם לספקיות הענן וגם ללקוחות הקצה לשתף פעולה עם התנאים שמציבה Broadcom, ולא בפעם הראשונה. בעבר כבר סיפרנו לכם כי ברודקום שינתה את מדיניותה ומחייבת לקוחות לשלם על מינימום של 72 ליבות עבור קבלת רישוי למוצרי VMware, גם אם אין לו שימוש במספר ליבות שכזה, או מאיימת לתבוע לקוחות שקנו מינוי לכל החיים בטרם השתלטה ברודקום על החברה, גם אם כבר הפסיקו להשתמש במוצרים או אפילו עברו למתחרים.
כעת, העלילה מסתבכת: על פי הדוח החדש של European Cloud Competition Observatory, מרבית החברות ב-CISPE נאלצו לחדש את הסכמי הרישוי עם VMware, אבל לא עושות זאת בלב שלם. "החוזים החדשים נחתמו לעיתים קרובות תחת לחץ משמעותי, על רקע מחסור באלטרנטיבות, ביטול חד־צדדי של חוזים ותמריצים כספיים במקרה של התחייבות לטווח ארוך", נכתב.
נטל כלכלי לצד חיסרון תפעולי
על פי העדויות שהופיעו בדוח, הלקוחות נאלצו להתמודד עם נטל כלכלי כבד, חיסרון תפעולי ומודל רישוי שמבוסס על חבילות ענק במנוי לתקופת מינימום של שלוש שנים, במקום המודלים רגילים: תשלום חודשי לפי השימוש או רישוי קבוע. לשם השוואה, תחשבו מה היה קורה עם חברת החשמל הייתה שולחת חשבון כאילו כל המזגן עבד 24/7 לאורך השנה, גם אם בפועל הוא עבד רק שעתיים. על פי הטענות שעולות מן הדוח, Broadcom ניצלה את כוחה כדי לבטל באופן חד צדדי וללא התראה מספקת את החוזים הקיימים, חלקם נחתמו לפני למעלה מעשור, כדי לאלץ את הלקוחות לעבור למודל החדש.
אבל נחזור לעליית המחירים המאסיבית. לפי הדוח, חברי CISPE דיווחו לנציבות האירופית על עליות של בין 800% ל-1,500%, אבל היי – אם הלקוח חתם לשלוש שנים לפחות, ברודקום הסכימה לקצץ בין 30%-50% מהמחיר החדש. תודה באמת.
מצפים להתערבות רגולטורית מיידית
בדוח אף מציינים כי Broadcom החליטה לבטל את תכנית השותפים שהפעילה VMware מול ספקיות שירותי הענן ופתחה תכנית חדשה ואקסקלוסיבית. עד כמה מיוחדת? רק הספקים הגדולים ביותר הוזמנו למסיבה.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
ואם זה לא הספיק, אז יש עוד קצת: הדוח קובע כי ברודקום הכריחה את שותפותיה לבחור בין טייטלים: או שתהיו ספק שירות או שתהיו משווקים. אז מה אם פעלתם במתכונת היברידית עד כה. ב-ECCO הדגישו שמדובר בצעד שיפגע קשות ביכולת של ספקיות הענן באירופה להתחרות ולתת שירות ללקוחות שלהם.
ב-ECCO מעוניינים לראות את Broadcom מחילה שינויים מסיבים בהתנהלותה, ובהם: לספק התראה של חצי שנה לפני שמשנים את תנאי החוזה, את התמחור או את מדיניות חידוש הרישון, לקבוע מחיר שמבוסס על שימוש בפועל ולא לקנוס על חריגה או תת-שימוש, לאפשר מודלי רישוי גמישים ולאפשר לספקים לחזור למודל ההיברידי שמשלב בין ספק שירות לבין משווק. לטענתם, התנאים שמציגה ברודקום נכון להיום מחייבים התערבות רגולטורית מיידית. לפי הדיווחים, איגוד לקוחות ה־IT בגרמניה, VOICE, כבר הגיש תלונה רשמית לנציבות האירופית על פגיעה בתחרות מצד ברודקום.
ב-Broadcom הגיבו לטענות
בתשובה לאתר The Register, שהפנה את טענות ה-ECCO לחברה, השיבה Broadcom לטענות ומסרה: "כשותפה אסטרטגית של יותר מ־140 ספקי ענן באירופה, מהם מעל 40 שמפעילים שירותי ענן ריבוניים, ברודקום פועלת לקדם את מטרות הענן הריבוני של האיחוד האירופי, לאפשר חדשנות, להרחיב את אפשרויות הבחירה ולסייע לארגונים להתמודד עם אתגרי טכנולוגיה מורכבים. אנחנו מברכים על ההזדמנות לנהל דיאלוג בונה עם CISPE על הדרכים שבהן המוצרים שלנו יכולים לסייע לחבריה האירופיים להיות תחרותיים וחדשניים יותר".