1977:0 – אטארי 2600 ניצחה את ChatGPT בשחמט

לא סתם ניצחה, הביסה. הצ'אט היה זה שיזם את המשחק ואחרי שעה וחצי נאלץ הודיע בכישלון. התירוץ: האייקונים של מנוע השחמט של Atari בלתי ניתנים לזיהוי

ניב גילינסקי
11.6.25

אטארי 2600. תמונה: מתוך אתר החברה

אין אחד שלא מכיר את חברת Atari, שהייתה חלוצה בתחום הגיימינג בשנות ה-70. אם לא שיחקתם בקונסולה בעצמכם, אז אתם בטוח מכירים את הלהיטים Pong, Space Invader ו-Frogger. אז נכון, גיימינג הוא עולם שונה מאוד היום, אבל לקונסולות הישנות שהתחילו את הכל תמיד ולחברה שהביאה את עולם הגיימינג אל הציבור הרחב, תמיד תישאר פינה חמה בלב.

בימים האחרונים Atari חזרה לכותרות באופן מפתיע. קונסולת המשחקים שפיתחה בשנת 1977, ה-Atari 2600, הצליחה לנצח את ChatGPT במשחק שחמט. זה אולי נשמע דמיוני, אבל זה קרה.

רוברט קארוסו, ארכיטקט תשתיות, ערך ניסוי בעקבות הצעה שהעלה הצ'אט עצמו. במהלך שיחה שניהל עם ChatGPT על היסטוריית השחמט, הצ'אטבוט הציע מיוזמתו לשחק ב-Video Chess, אחד המשחקים הקלאסיים ש-Atari פיתחה עבור ה-Atari 2600. לטענת קארוסו, ChatGPT רצה לבדוק כמה מהר הוא יוכל לנצח משחק "שחושב רק צעד אחד או שניים קדימה".


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


ומה קרה כשהמשחק התחיל?

לקונסולה, שיצאה לשוק ב-1977, יש מעבד 8-bit בלבד וזיכרון RAM של 128 בייט. את המשחק הריץ קארוסו דרך אמולטור מודרני. "ChatGPT קרס לחלוטין כבר מול רמת המשחק הבסיסית ביותר", סיפר קארוסו. לדבריו, הצ'אט בלבל בין צריחים לרצים, איבד את מיקום הכלים על הלוח וביצע מהלכים שגויים. כשהתבקש להסביר, הבוט טען שהאייקונים של מנוע השחמט של Atari "מופשטים מדי בשביל לזהות אותם". אבל גם לאחר שעבר לכתיב שחמט סטנדרטי, ChatGPT לא הצליח לשפר את ביצועיו.

"במשך 90 דקות הייתי צריך לעצור את ChatGPT מלעשות מהלכים איומים, ולתקן את הדרך בה הוא תפס את הלוח כמעט בכל תור", סיפר קארוסו. "הוא רק המשיך להבטיח שישתפר 'אם רק נתחיל מחדש'." רק לאחר שעה וחצי של משחק, הסכים הבוט להיכנע ולהודות בתבוסה.

בתגובה שפרסם בעמוד הלינקדאין שלו, הסביר קארוסו כי למרות שניתן לחשוב ש-ChatGPT לא מכיר את עולמות השחמט, ההפך הוא הנכון: "הוא ידע  להסביר על שניים ממנועי השחמט החזקים והמוכרים – Stockfish ו־AlphaZero, והוא גם הציע ללמד אותי אסטרטגיה למשחק לאחר שטענתי שאני שחקן חלש. במהלך המשחק, כאשר הייתה לו תפיסה מדויקת של מצב הלוח, הוא אכן עשה זאת – שאל שאלות על מהלכים, הסביר את האפשרויות והעניק הנחיות טובות. בפעמים אחרות אבל הוא הציע רעיונות אבסורדיים. האכזבה הגדולה הייתה בחוסר היכולת שלו לשמור על הבנה של הלוח בין תור לתור".

אין לנו ספק שבעתיד כלי ה-AI כבר יוכלו להביס כל שחקן שחמט מהולל, ולא משנה איך הוא יתפוס את הלוח, אבל עד שזה יקרה, נחמד לדעת שגם הסבא-רבא של עולם הגיימינג עדיין יכול להיות רלוונטי מדי פעם.

 

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם