מחקר של Anthropic מגלה: כך ה-AI משפיע על העובדים מבפנים
מחקר פנימי של החברה חושף איך שילוב עמוק של AI בעבודה היומיומית משנה את הרגלי הפיתוח, את דפוסי שיתוף הפעולה וגם את תחושת הביטחון המקצועי של העובדים

תמונה: Anthropic
מאז פריצת ה-AI לחיינו, נשמעים כמעט מדי יום דיווחים על האופן שבו הוא משנה וישנה בעתיד את שוק העבודה. כעת, חברת בינה מלאכותית מובילה החליטה לבחון זאת באופן פנימי: היא פרסמה מחקר הבוחן כיצד מודל ה-AI שפיתחה משפיע על העובדים שלה ועל שגרת יומם.
חברת Anthropic, מפתחת מודל הבינה המלאכותית Claude, פרסמה אתמול ממצאי מחקר שערכה באוגוסט האחרון. המחקר כלל סקר בקרב 132 ממהנדסיה וחוקריה, עשרות ראיונות עומק ובחינת השימוש הפנימי של עובדיה ב-Claude Code – סוכן ה-AI שפיתחה החברה למשימות קידוד.
אוהבים את ה-AI, אבל חוששים מהעתיד המקצועי
כבר בפתח הפוסט שפרסמה Anthropic דווח כי העובדים חוו עלייה בפרודוקטיביות וביכולת לבצע מגוון רחב יותר של משימות טכניות. לפי נתוני המחקר, עובדים דיווחו שהם משתמשים ב-Claude בכ-60% מהעבודה שלהם ושחוו קפיצה של כ-50% בפרודוקטיביות – עלייה של פי 2 עד 3 לעומת השנה שעברה.
המחקר מצא גם נתון בולט נוסף: 27% מהעבודה שנעשתה בסיוע Claude כללה משימות שלא היו מבוצעות כלל בלעדיו: פרויקטים שהורחבו, בניית Dashboards שלא הייתה משתלמת ידנית, וכלים פנימיים שהיו נשארים בגדר "נחמד אם יהיה". בנוסף, העובדים דיווחו שהם יכולים להאציל באופן מלא עד 20% מהמשימות שלהם ל-Claude Code, בעיקר כאלה שקלות לביצוע או פשוט משעממות.
אבל לצד קפיצת הפרודוקטיביות, המחקר מצא גם צדדים מאתגרים יותר לשילוב העמוק של AI בעבודה היומיומית. חלק מהעובדים הביעו חשש מכך שהעבודה לצד מודל כמו Claude גורמת לירידה בשיתוף הפעולה האנושי, במיוחד בצוותים שבהם שאלות מקצועיות עוברות קודם כל ל-AI ולא לעמיתים. אחרים התריעו מפני שחיקה של מיומנויות ליבה: ככל שהמודל מבצע חלק גדול יותר מהעבודה, כך קטנה המוטיבציה ולעיתים גם היכולת לפתח מומחיות טכנית עמוקה. בנוסף, חלקם הביעו חשש שיום אחד הם יאבדו את משרתם ויוחלפו על ידי הבינה המלאכותית.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
אתגר נוסף שעלה מהמחקר הוא פגיעה במבנה החניכה וההכשרה בצוותים. מכיוון שעובדים צעירים פונים פחות לקולגות עם שאלות ויותר למודל, נוצרת ירידה בכמות האינטראקציות שבדרך כלל מסייעות לצבירת ניסיון, הבנה מערכתית ובניית קשרים מקצועיים בתוך הצוות. Anthropic מציינת כי זו תופעה שדורשת התייחסות, משום שהיא עשויה להשפיע על איכות ההכשרה של הדור הבא של המפתחים.
ממצאי המחקר של Anthropic מציגים תמונה מורכבת לגבי השפעת ה-AI: מצד אחד, הוא משפר באופן משמעותי את יכולות העובדים, מגביר את התפוקה ויוצר אפשרויות חדשות. מצד שני, ההתקדמות המהירה מעלה שאלות חשובות בנוגע למקצועיות, חשיבותן של מיומנויות אנושיות ואופן שיתוף הפעולה בצוותים. עבור ארגונים השוקלים הטמעה נרחבת של כלים דוגמת Claude, המחקר משמש כתזכורת לכך שהאתגר אינו רק טכנולוגי אלא בעיקר אנושי. כדי להבטיח שה-AI יפעל לטובת העובדים ולא במקומם, נדרשת חשיבה מחודשת על תהליכי עבודה, השקעה בהכשרה מקצועית ומציאת האיזון הנכון בין יעילות ללמידה.