דיווח: אמזון הסתירה את צריכת המים האמיתית של הדאטה סנטרים שלה
לפי מסמך פנימי שהודלף, הענקית החליטה להציג נתונים סלקטיביים מתוך חשש לפגיעה תדמיתית. דוברת החברה: "עצם קיומו של מסמך לא אומר שהוא סופי"

תמונה: dreamstime
בעשור האחרון חברות הטכנולוגיה השונות החלו לשלב יוזמות ירוקות במטרה לצמצם את ההשפעה השלילית של הפעילות שלהן על הסביבה. חברות כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון התחייבו להפחית פליטות פחמן, להשתמש באנרגיה מתחדשת ולחסוך במים, מתוך הכרה שההתרחבות המהירה של שירותי ענן, בינה מלאכותית ומרכזי נתונים מגיעה עם מחיר סביבתי כבד.
כעת דיווח של SourceMaterial טוען כי על אף ההכרזות של אמזון, לא רק שאינה עומדת בדרישות הסביבתיות, היא אף בנתה אסטרטגיה שלמה כדי להסתיר את האמת מהציבור. על פי הדיווח, המתבסס על מסמך פנימי שדלף, האסטרטגיה כללה גם החלטה לא לחשוף לציבור את היקף צריכת המים הכוללת שלה.
SourceMaterial הוא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם בשנת 2017 במטרה לחקור מקרי שחיתות שמשפיעים על הסביבה ובעבר פרסם תחקירים על סכסוכי החקלאות הבריטיים והקשר שבין חברות אנרגיה לממשלות.
הרבה מים זורמים בים
אמזון היא החברה שמחזיקה הכי הרבה דאטה סנטרים ברחבי העולם, נכון להיום, ומשכך צריכת המים שלה גבוהה במיוחד שכן עליה לקרר את המתקנים הרבים שמריצים את שירותי הענן שלה – AWS. על פי המסמך הפנימי שנכתב ב-2022 ונחשף כעת, בחברה העריכו כי ישתמשו עד לשנת 2030 ב-7.7 מיליארד גלוני מים מדי שנה, שהם כ-29 מיליארד ליטר. עם זאת, החברה מעולם לא פרסמה את נתוני צריכת המים של חוות השרתים הענקיות שלה, וזאת בניגוד למתחרות כמו מיקרוסופט וגוגל, שמפרסמות באופן קבוע את היקפי השימוש.
באמזון לא רק לא פרסמו את הצריכה האמיתית, אלא שעל פי הדיווח, במסמך צוטטו מנהלים בחברה שטענו כי שקיפות בנושא תהיה מהלך שלא ניתן לחזור ממנו ועל כן המליצו לשמור את התחזיות בסוד, תוך הבנה מוחלטת כי הדבר עלול להוביל להאשמות בטיוח. על פי המסמך, אחת הכותרות שניסו בחברה למנוע היא זו שקראתם למעלה: "אמזון מסתירה את צריכת המים שלה".

תמונה: צילום מסך, אתר אמזון
מציגים מספרים בלי לחשוף את האמת
על פי הדיווח, בחברה ניסו להבין כיצד הם יכולים מצד אחד להצטייר כירוקים ותורמים לסביבה ומנגד להסתיר את צריכת המים האמיתית שלהם. הפתרון שאליו הגיעו היה פשוט – להציג את המספרים, אבל רק אלו שעושים חסד עם החברה.
ב-2022 השיקה AWS את קמפיין הקיימות שלה תחת השם Water Positive, והתחייבה "להחזיר יותר מים מכפי שהיא צורכת עד 2030". המסמך שדלף מתוארך לאוקטובר של אותה שנה, מפרט את האסטרטגיה לקמפיין וכותביו הזהירו שכל עלייה בתחזית צריכת המים עלולה לגרור ביקורת ציבורית אם החברה תפספס את היעדים.
כך למשל, על פי הדיווח, השימוש המשני במים של חטיבת AWS – כלומר המים שנצרכים בתהליך ייצור החשמל שמפעיל את מרכזי הנתונים – לא יפורסמו. אז מה כן פורסם? כמות המים בהם נעשה שימוש בצריכה ישירה – 7.7 מיליארד גלון. כך החברה בעצם מציגה התקדמות לעבר היעדים ומצמצת את הסיכון בפגיעה תדמיתית.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
שילוב של השימוש העקיף, כך נכתב, "יכפיל את גודל ותקציב הקמפיין" מבלי לטפל בסיכונים מהותיים תפעוליים, רגולטוריים או תדמיתיים. לטענת המחברים, "אין מיקוד מצד התקשורת או הלקוחות בצריכת מים לייצור חשמל".
"מסמך מיושן"
דוברת אמזון, מרגרט קלהאן, טענה בתגובה כי מדובר במסמך מיושן שלא משקף את האסטרטגיה הנוכחית של החברה. לדבריה, כבר הושגו שיפורי יעילות וחברות רבות אינן כוללות את הצריכה העקיפה במים. "עצם קיומו של מסמך לא אומר שהוא מדויק או סופי", הוסיפה. לדבריה, מאז 2021 צמצמה AWS את צריכת המים שלה ליחידת חשמל ב-40%.
בחודש שעבר, AWS טענה כי השיגה 53% מיעדי הקמפיין שהושק ב-2022. לדברי החברה, התכנית מתמקדת בפרויקטים של "השבת מים", חלקם בשיתוף העמותה Water.org. במסמך מתוארים פרויקטים אלו כ"התאמות" – כמו שימוש בטכנולוגיות של אמזון כדי לסייע לרשויות מים לזהות צנרות דולפות. אולם מתוך תקציב של 109 מיליון דולר שהוקצה לפרויקטים אלו, מחצית מהסכום היה אמור להיות מושקע בשל דרישות רגולטריות או הטבות ישירות ל-AWS. כלומר, החברה ממתגת כהתנדבות צעדים שהיא למעשה מחויבת לעשות.
וזה עדיין לא הכל – לפי המסמך, אמזון בוחנת גם את טביעת המים העקיפה שלה (Scope 3), שכוללת ייצור, בנייה והשקיית שדות כותנה עבור מותגי האופנה שלה או גידול ירקות עבור Amazon Fresh. גם כאן, על פי הדיווח הוחלט שלא לחשוף את המספרים למרות ש-90% מטביעת המים של אמזון מגיעה מהשימוש העקיף.
במילים אחרות, אמזון הבטיחה עתיד ירוק אבל בחרה לספר רק חצי אמת – אולי עכשיו, כשהיא עם הגב לקיר, היא תצטרך להכריע אם היא מחויבת באמת לשקיפות וסביבה או רק לתדמית שנראית טוב בעיני המשקיעים.