השמיים נפתחים: AIR הישראלית קיבלה אישור שפותח את השוק האמריקאי
יצרנית כלי הטיס החשמליים קיבלה אישור כשירות טיסה (FAA) עבור כלי ה-eVTOL שיכול לשמש להובלת מטענים וגם לניידות אישית
חברת AIR הישראלית, יצרנית כלי טיס חשמליים להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL – Electric Vertical Take-Off and Landing), הודיעה היום (ד') שקיבלה אישור כשירות אווירית מהמנהל הפדרלי לתעופה האמריקאי (FAA). האישור הזה מאפשר לחברה להרחיב את ניסויי הטיסה באתר שלה ליד ווסט פאלם ביץ', פלורידה, ומסמן אבן דרך חשובה בדרך לפתיחת השוק האמריקאי. ההישג הוא לא רק בתחום האווירי – הוא נבנה בזכות פתרונות טכנולוגיים מורכבים בתחום התוכנה, הבקרה והאבטחה.
eVTOL הוא כלי טיס חשמלי שממריא ונוחת אנכית, כמו רחפן גדול, ויכול לשמש גם להובלת מטענים וגם לניידות אישית. AIR פיתחה גרסה דו-מושבית למשתמשים פרטיים וגרסה בלתי מאוישת למטען ולוגיסטיקה. לכלי זמן טיסה של עד שעה, יכולת נשיאת מטען של 250 ק"ג ומהירות מרבית של 250 קמ"ש, מה שמאפשר מגוון רחב של שימושים, הן למטרות פרטיות והן למסחריות.
"אישור כשירות האוויר של ה-FAA הוא יותר מסתם אישור רגולטורי; זהו אור ירוק לקידום המשימה שלנו ולהרחבת הנוכחות שלנו בארה"ב", אמר רני פלאוט, מנכ"ל ומייסד שותף של AIR, "אנו נרגשים לעצב מחדש את הניידות האווירית ולספק פתרונות שיניעו את עתיד התחבורה האישית והמסחרית ברחבי העולם".
הפלטפורמה, הטכנולוגיה והאבטחה
הגרסה המאוישת מיועדת בעיקר ללקוחות פרטיים – לטיסות פנאי או תחבורה יומית – ויש כבר רשימת המתנה של יותר מ-2,500 הזמנות לכלי ה-AIR ONE. הגרסה הבלתי מאוישת מיועדת ללוגיסטיקה ומטענים כבדים, ומאפשרת למשלוחי ציוד מסחריים, שירותי חירום ואפילו בתחום הביטחון. החדירה הראשונה לשוק מתמקדת בעיקר בלוגיסטיקה, עם הפעלות תפעוליות בעולם האמיתי, ואילו ההשקה ללקוחות פרטיים מתוכננת לסוף 2026.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
כדי שהפלטפורמה תוכל לפעול באופן מסחרי, יש מאחורי הקלעים אתגרי תוכנה, דאטה ואבטחת מידע. בחברה מסבירים בשיחה עם ITtime כי כל מערכות הבקרה הקריטיות של הטיסה מבוצעות על פתרונות ייעודיים בזמן אמת, כך שהשליטה על המטוס מיידית ובטוחה. אין שימוש בענן או ב-API עבור פעולות טיסה, אך הם מנצלים אותם לניהול לוגים, שיתוף היסטוריית טיסה וזיהוי פריטי תחזוקה, מה שמאפשר ניטור ותחזוקה יעילה.
בנוסף, מערכות האבטחה של החברה משלבות שכבות הגנה מרובות, עם הפרדה מוחלטת בין התקשורת החיצונית לפנימית של המטוס, כדי להבטיח שליטה מלאה והגנה על מידע קריטי, במיוחד בטיסות BVLOS – Beyond Visual Line of Sight, כלומר מעבר לטווח הראייה של הטייס.
רגולציה ותקנות חדשות
האישור שהתקבל הוא חלק מתקנה חדשה של ה-FAA בשם MOSAIC (Modernization of Special Airworthiness Certification), שמעדכנת את תקני כלי הטיס הקלים (LSA – Light Sport Aircraft) כך שיכללו גם eVTOL. התקנה הזו מאפשרת לחברות כמו AIR ליישם סטנדרטים ברורים ולייצר מסלול רגולטורי ברור להפעלה מסחרית בטוחה של המטוסים, הן עבור לקוחות פרטיים והן עבור לוגיסטיקה מסחרית.
AIR נוסדה ב-2018 על ידי חן רוזן, רני פלאוט ונתנאל גולדברג. החברה מעסיקה כ-50 עובדים, מתוכם כ-45 בישראל, עם מתקני ייצור בכפר יונה ומרכז פעילות בפלורידה. עד כה גייסה החברה 23 מיליון דולר בסבב A, וממשיכה לפעול מול לקוחות וספקים ברחבי העולם. במסגרת שיתוף פעולה עם תוכנית Agility Prime של חיל האוויר האמריקאי, AIR צפויה לספק 15 כלי eVTOL בלתי מאוישים למטען בשנה הקרובה.