דלת הכניסה החדשה: ה-AI יחליף את אתרי האינטרנט?
הנתונים מראים ירידה דרמטית בתנועה לאתרים בעקבות הסקירות מבוססות AI של גוגל. מה זה אומר על עתיד התוכן, הרכישות והשיחה מול הלקוח?

נוצר באמצעות AI
במשך למעלה משני עשורים החיפוש באינטרנט פעל בסגנון קבוע של חיפוש, לחיצה, בחינת האתר הראשון שהגענו אליו, חזרה לאחור ובדיקת אתר נוסף, וכך הלאה עד שקיבלנו את מבוקשנו. אבל כעת, התקופה הזו נגמרה ושער הכניסה לאינטרנט "עובר דירה". זה כבר לא קישור כחול שמוביל לאתר, אלא תשובה ישירה מהבינה המלאכותית למידע שחיפשנו.
השינוי הזה מנתק אותנו יותר ויותר מאתרי אינטרנט והופך את ה-AI לנקודת הפתיחה החדשה בכל פעם שפותחים דפדפן, וביתר שאת כשמטרת הדפדוף היא מסעות הקניות שלנו. כחצי ממשתמשי האינטרנט כבר משתמשים לפחות פעם בחודש ב-AI כדי למצוא מוצרים מתאימים לרכישה וקרוב ל-20% משתמשים ב-AI מדי יום כשגם נתון זה צפוי רק להמשיך ולטפס למעלה.
ההתנהלות החדשה מרוקנת את אתרי האינטרנט מהחמצן שלהם – הקלקות. כאשר גוגל מציגה סיכום מבוסס AI בראש תוצאות החיפוש, שיעור ההקלקות יורד דרמטית: רק 8% כניסות לעמודים לעומת 15% כשהסיכום לא מופיע. לפי נתונים חדשים שנחשפו, שיעור הקליקים האורגניים צנח בכ-30% מאז שגוגל השיקה את סקירת ה-AI בראש החיפוש. המסקנה ברורה: המשתמשים מקבלים תשובות מבלי להיכנס לאתרים. אתרי האינטרנט הופכים לסוג של ספריה ומקור מהימן למידע, מוצרים, תמחורים או מדיניות, אבל לא ישמשו כזירה העיקרית לאינטראקציה עם המשתמשים.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
סשן מוגבל בזמן = איבוד לקוחות
אחד הכשלים המרכזיים של אתרים הוא בהתנהלות. חלקם פועלים בסגנון של סשן מוגבל בזמן, כשהאינטרקציה מתנהלת מול שעון עצר. כולנו נתקלנו בעבר בעגלת קניות שנמחקה או טופס שהתאפס והצריך מאיתנו למלא אותו פעם נוספת כל הדרך מהשלב הראשון. האתר מתייחס לתשומת הלב שלנו כאירוע זמני. ברגע שהתנתקנו או שהוסחה דעתנו, האתר עלול לשכוח אותנו ולבקש להתחיל את הפעולה מחדש.
אבל במיוחד מאז שה-AI נכנס לחיינו, בני האדם פשוט לא מתנהלים כך יותר. היום כשיש סביבנו המון גירויים והסחות דעת, אנחנו מתחילים משימה, עוצרים וחוזרים אליה אחרי שעות או ימים, במיוחד אם היא לא דחופה וקריטית עבורנו. כאן טמון הקסם הפשוט של שיחה מתמשכת בתקשורת ישירה, בהודעות.
בניגוד לאתר, שרשור הודעות בווטסאפ או אפילו בתוך אינסטגרם לא שוכח אותנו. זו שיחה רציפה ולא סשן זמני. מומחי חוויית לקוח קוראים לזה "תקשורת א-סינכרונית", כשאף אחד מהצדדים לא חייב להיות נוכח במקביל לשני כדי להמשיך את השיחה. אפשר לשאול שאלה, לקבל תשובה מסוכן AI, ולחזור לענות בכל זמן בלי לאבד את ההקשר.
התשתית כבר קיימת ועובדת בהיקפים עצומים. הפלטפורמות של מטא מטפלות במיליארדי הודעות ביום, כולל מעל 200 מיליון אינטראקציות עסקיות בווטסאפ. שילוב של סוכני AI שמסוגלים לבצע משימות ישירות באינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר, כבר כאן. ההודעות הישירות (DMs) הופכות מתשובות שטחיות לאינטרקציה איכותית – ממש כמו לדבר עם בן-אדם שיכול לבצע עבורנו פעולות כמו קביעת פגישות, מילוי טפסים וביצוע רכישות.
אחת מהפעולה המרכזית שנראה במעבר מדפי אינטרנט לשיח ישיר היא תיאום פגישות למיניהן, כמו הזמנת נסיעת מבחן, שולחן במסעדה או תור לרופא. ה-AI בסושיאל מדיה מציע לנו דרך פעולה חדשה: פתיחת אינסטגרם, כניסה לחשבון של סוכנות הרכב ושליחת בקשה לנסיעת מבחן. סוכן ה-AI של המותג עונה מיד, מציג מידע על הרכב, מתאם את הנסיעה ושולח זימון ליומן. התהליך לוקח דקה, השיחה נשארת זמינה, ומאפשרת לנו לשנות מועד, לבטל ולשאול שאלות.
אתרי האינטרנט עדיין לא מתים, אבל תם העידן שבהם הם היו מרכז היקום של הלקוח. דלת הכניסה החדשה היא ה-AI. זהו מעבר מחוויה ריאקטיבית – תגובתית, שבה אנחנו מבצעים את עיקר הפעולות, לחוויה פרואקטיבית – יוזמת, שבה ה-AI צופה את הצורך ומנחה אותנו לצעד הבא ומותאם לאופן שבו אנחנו מתנהלים בחיי היום יום.
אדם שמוס הוא מייסד ומנכ"ל TimeVerse, מומחה ב-AI Scheduling