העידן החדש של השקעות: למה משקיעים דורשים אסטרטגיית AI אמיתית

המשקיעים רוצים לראות דאטה איכותי, שילוב AI בליבת המוצר, מודל עסקי שמסוגל לגדול במהירות וביצועים בשטח כבר בשלבים מוקדמים. כך למידת מכונה מגדירה מחדש הערכות שווי וקריטריוני השקעה

ליאור כהן
2.12.25

נוצר באמצעות AI

ההתפתחות המואצת של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות אינה רק מהפכה טכנולוגית, אלא גם מהפכה תפיסתית. משקיעי הון סיכון, אנג'לים ומשקיעים אסטרטגיים מבינים כיום כי AI משנה את מודל הצמיחה של חברות צעירות, ומשפיע על כל רובד: מהתייעלות תפעולית ועד בניית יתרון תחרותי בן קיימא.

בעבר שאלת ה-AI הייתה שאלה של Nice to Have. כיום, לכל יזם ברור: ללא אסטרטגיית AI עסקית אמיתית, הסיכוי למשיכת השקעות פוחת. להלן מספר גורמי השפעה על הקריטריונים החדשים שמעצבים את החלטות המשקיעים:

1. AI כמנוע צמיחה

הטיעון המרכזי של משקיעים בעידן החדש הוא פשוט: AI הוא לא מודול טכנולוגי, אלא מנוע שמגדיר את היכולת של החברה לגדול. חברות שמצליחות להציג שילוב עמוק של AI בליבת המוצר מקבלות הערכה גבוהה יותר, מאחר שהשימוש בבינה מלאכותית נתפס כמאיץ כושר ייצור, שיפור חוויית משתמש וצמצום תלות בכוח אדם. בפועל, אין צורך בכמות משאבים גדולה מאוד כדי להיכנס לשוק עם מוצר ראשוני, פחות משכורות, פחות מפתחים, פחות זמן.

2. נתונים (Data) הפכו לנכס השקעה מרכזי

בעולם של למידת מכונה, ערך החברה לא נבחן רק לפי הקוד שלה אלא לפי איכות המידע שהיא מחזיקה.

משקיעים בוחנים כיום:

  • שליטה במקור הנתונים: האם החברה אוספת דאטה ייחודי שלא ניתן לשכפל? האם יש לה גישה חוקית ברורה למידע?
  • שונות ודיוק הנתונים: האם המידע איכותי ומייצר מודל בעל יתרון אמיתי לעומת המתחרים?
  • אסטרטגיית צמיחה של דאטה: האם קיימת תכנית להגדלת מאגרי המידע והאיכות שלהם לאורך זמן?

ככל שהדאטה ייחודי ובלתי ניתן להעתקה, כך ההשקעה נתפסת כבטוחה יותר.

3. מודל עסקי המונע ב-AI

מודלים עסקיים של חברות מבוססות AI נבחנים אחרת.
משקיעים מתמקדים ברכיבים כמו:

  • יכולת סקיילינג מהירה: AI מאפשר צמיחה "ללא חיכוך": עלות הוספת לקוח נוסף יורדת משמעותית.
  • תהליכי GTM מוקדמים: מערכות אוטומציה חכמות מצמצמות את עלויות התפעול והשיווק בצורה דרמטית מה שמאפשר להגיע לשוק  מוקדם מן הצפוי, לייצר מחזורי מכירה ולהגיע מוקדם יותר לנקודת איזון (בשלב מתקדם יותר)

4. נכסים טכנולוגיים, בידול וחסמי כניסה

חלק גדול מחברות הסטרטאפ, משתמשים במודלים, מנועים ותוצרים קיימים, חלק מרכיבי הפתרון נבנים ע"י AI, כך שאותם נכסים טכנולוגיים, בידול וחסמי כניסה למתחרים, בחלקם פחות רלוונטיים, מה ש AI כתב עבור חברה אחת, ניתן לכתוב גם עבור חברה אחרת, מה שמהווה אתגר בחלק מהמקרים. כמובן שדאטה איכותי נחשב לנכס איכותי כפי שצויין לעיל.

5. ביצועים עסקיים

לאור האמור בסעיף הקודם, אם בעבר ניתן היה לגייס הרבה כסף, לפחות בסבבי PRE-SEED/SEED ולעיתים גם סבב A, כתלות של עומק הטכנולוגיה ובתוספת של סיבות "פרפריאליות" כגון: "סיפור טוב", פוטנציאל שוק וכו', בעתיד לטעמי יהיה צורך להציג בשלבים הרבה יותר מוקדמים ביצועים עסקיים, צוות שיעשה את הדברים נכון יותר וידע להציג ביצועים עסקיים בשלבים טובים יותר, גם עם רף הכניסה הטכנולוגי לא יהיה מאוד גבוה, יזכה להתייחסות אוהדת יותר מגופי השקעה. הגעה משלבים מוקדמים לביצועים עסקיים יכולה להשפיע על שווי חברה להשקעה, עדיין עוצמת ההשקעה אינה ברורה לי בשלב זה.

בינה מלאכותית אינה מגמה חולפת, כניסת AI בצורה כל כך דומיננטית לפתרונות סטרטאפ מציבה מחד אתגרים ומאידך, פותחת אפשרויות המציבות הזדמנויות שבעבר פחות התאפשרו. חברות שיתאימו את התפיסה שלהן לעידן החדש, יגדילו את הסיכוי לגיוס כספים והובלה עסקית. חשוב לציין שישנם פרמטרים שלטעמי ישארו רלוונטיים לאורך זמן כגון: צוות מאוזן ואיכותי שיש ביכולתו להוביל את החברה למקומות נכונים.

ליאור כהן הוא יו"ר משותף, מרכז מצויינות יזמות וסטרטאפ, הלשכה לטכנולוגיות המידע, מנכ"ל WWM Ventures ומגיש תוכנית הרדיו "ראשון בסטרטאפ"

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם