ה-AI ייכנס לכל תהליך ב-IT אבל זה לא אומר שהמשרות הולכות להיעלם
81% מהעבודה במחלקות IT נעשות היום על ידי בני אדם, אבל תוך חמש שנים הכל צפוי להתהפך. בגרטנר משרטטים את עתיד ה-IT וחוזים מה יקרה כשיבינו ש-65% מה-CIOs לא מצליחים להחזיר את ההשקעה בפרויקטים

תמיכת IT. אילוסטרציה: Cottonbro, pexels
שאלת השאלות של השנים האחרונות היא האם הבינה המלאכותית עומדת לייתר את בני האדם? בזמן שחלק מהתחזיות מדברות על גלי פיטורים בתעשיות שונות, דווקא מחלקות ה-IT מקבלות מסר קצת אחר: העבודה תשתנה, תתייעל אבל לא תיעלם. לפחות לא בשלב הראשון.
אלישיה מאלרי, אנליסטית בכירה בחברת המחקר Gartner, אמרה השבוע בכנס באוסטרליה כי תוך פחות מ-5 שנים, כל העבודה במחלקות ה-IT יתבצעו בסיוע של כלי AI, מצד שני, היא הדגישה כי לעובדי ה-IT אין מה לחכות להודעות על סיום העסקתם. על פי הנתונים שהציגה, 81% מהעבודה במחלקות IT נעשית היום על ידי בני אדם ללא סיוע מבינה מלאכותית כלל. היא הוסיפה כי בתוך חמש שנים המספרים יתהפכו וכ-75% מהעבודה אמנם תיעשה עדיין על ידי בני אנוש, אך בסיוע משמעותי של AI, עם 25% הנותרים שיבוצעו על ידי בוטים.
"לא יהיה מרחץ דמים תעסוקתי"
בכיר נוסף בגרטנר, דאריל פלאמר, טען כי כניסת ה-AI לעולמות ה-IT תאפשר למחלקות להרחיב את סל הכלים שלהן, אך חובת ההוכחה עדיין תהיה על הצוותים השונים, שיצטרכו להראות את הערך של העובד האנושי לעומת ה-AI: "אתם לא תרצו להיראות כאילו יש אצלכם יותר מדי עובדים".
פלאמר הדגיש כי גרטנר, שחוקרת את כניסת ה-AI לכל עולמות התעסוקה, לא צופה "מרחץ דמים תעסוקתי" בעקבות הכלים החדשים – לא בעולמות ה-IT ולא בתחומים נוספים – אך לטענתו הערכה הזו נכונה לשנים הקרובות בלבד. עוד הוא העריך כי רק 1% מהפיטורים כיום נובעים מכניסה של AI.
עם זאת, הוא ומאלרי חוזים כי תפקידי כניסה (ג'וניור) יצטמצמו. הסיבה לכך היא שבינה מלאכותית מאפשרת לעובדים מנוסים לבצע אוטומטיזציה למשימות שבעבר הוקצו לעובדים זוטרים יותר.
כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime
כסף, כסף ועוד כסף
למרות הנתונים המעודדים שהציגו חוקרי Gartner, הם לא חששו להציג גם אזהרה לעסקים שינסו לשלב כלי AI. האזהרה כמובן התייחסה לפן הכלכלי ולעלויות הכבדות שמגיעות עם ניסיונות להריץ עומסי עבודה של בינה מלאכותית. פלאמר ציין כי בעוד שבעלויות של מערכות ERP קיימת שקיפות – תשלום עבור רישוי, יישום והדרכה – הרי שב-AI, למרות השקעה ראשונית דומה, הארגונים מתקשים לעמוד בקצב החדשנות שמכתיבים הספקים. המשמעות היא ששימוש ב-AI מצריך בחינה מתמדת של מקרי שימוש וכן שדרוג מתמשך של ההכשרה והיכולות.
לפי פאלמר, חברות וארגונים שינסו להטמיע AI צריכים להכין את עצמם לעלויות נלוות לא צפויות כמו למשל רכישת מאגרי מידע חדשים וניהול מודלים מרובים במקביל. כמו כן, קיים צורך לבדוק את אמינות הפלט של מודל AI אחד באמצעות מודל AI אחר, שגם הוא יעלה כסף. ההערכה בגרטנר כיום היא שכ-65% מה-CIO's לא מצליחים להחזיר את ההשקעה הכספית מפרויקטים מבוססי AI, בין היתר בגלל העלויות הלא צפויות.
על אף האתגרים, פלאמר ומאלרי המליצו למנהלי IT לא לזנוח את השימוש ב-AI. הם הדגישו את ספקיות הענן הגדולות – AWS, מיקרוסופט וגוגל – כשותפות אסטרטגיות, והשוו אותן למעצמות על בזכות יכולתן לרכז משאבים וכישרונות.
אם יש מסר אחד שעולה מהתחזיות של גרטנר, הוא שמנהלי IT לא יכולים להרשות לעצמם להישאר על הגדר. הבינה המלאכותית לא הולכת להעלים את המשרות, היא הולכת לשנות את אופי העבודה מהיסוד ולחייב את הצוותים לאמץ גישות חדשות, מודלים עסקיים חדשים והרבה מאוד סבלנות תקציבית.