תפקיד ה-CIO משתנה: IT הופך למוקד הערך הארגוני החדש

דוח חדש מראה כיצד מנהלי ה-IT עוברים מהובלת תשתיות לניהול טרנספורמציה עסקית

מערכת ITtime
11:00

תמונה: ChatGPT

חברת Atera, שפיתחה פלטפורמה לניהול, חיזוי ומניעת תקלות במערכי מחשוב, פרסמה השבוע דוח חדש המבוסס על סקר בקרב יותר מאלף מנהלי מערכות מידע ומומחי IT בארגונים גדולים בארה״ב, והוא מציג תמונה ברורה למדי: בעידן ה-AI, תפקיד ה-CIO כבר לא מסתכם בניהול המערכות, אלא בהובלת הטרנספורמציה הארגונית כולה. למרות גל האימוץ של כלים מבוססי AI, רק 12% מהמנהלים אומרים שבעלות ה-AI בארגון מוגדרת היטב, בעוד 37% מציינים חוסר בהירות משמעותי.

ולא מדובר רק בשינוי סמנטי. 63% מהמנהלים הבכירים בתחום ה-IT מדווחים שהתפקיד שלהם השתנה מהיסוד מאז פריצת ה-AI: לא עוד מדידת הצלחה לפי זמינות מערכות או זמן סגירת קריאות אלא יותר אחריות על ההצלחה העסקית עצמה. כמעט מחצית מהם (49%) מציינים במפורש תפקיד חדש של יצירת ערך עסקי, גיבוש אסטרטגיה והתאמת יכולות AI להכנסות ולצמיחה. 47% מציינים את הצורך בתיאום טוב יותר בין עובדים לבין מערכות AI, כאתגר מהותי שנכנס להגדרת התפקיד.

והשינוי הזה קורה גם ביום יום. 74% מהנשאלים מעריכים שלפחות 41% ממשימות התמיכה השוטפות – תקלות שחוזרות על עצמן, בקשות שגרתיות וכל מה שמעמיס על צוותי התמיכה – ניתנות לצמצום משמעותי בעזרת סוכני AI אוטונומיים. ברגע שה-AI משתלב בניתוב, באבחון, בשיתוף ידע ובטיפול הראשוני בתקלות, ארגונים מתחילים לקבל בחזרה זמן עבודה יקר שמיתרגם להישגים תפעוליים.


כל עדכוני ה-IT, תשתית וטכנולוגיה בערוץ הטלגרם של ITtime


אבל אולי הנתון המשמעותי באמת הוא זה שקובע כי הערך של AI כבר ממש לא נעצר במשרדי של צוות ה-IT, כאשר השפעת המנהלים הטכנולוגיים מתרחבת למחלקות נוספות. 41% מציינים מעורבות בחוויית לקוח, 41% במשאבי אנוש, 39% בפיננסים, 39% בתחומי אתיקה, ו-38% בתפעול. למעשה, AI הופך את המערך הטכנולוגי ממוקד עלויות למנוע יצירת ערך רוחבי.

הארגונים עצמם כבר שם: 71% מהמשיבים אומרים שטכנולוגיות AI פועלות אצלם גם במחלקות כמו HR, תפעול ופיננסים. התוצאה מורגשת בכל מקום. רוב מוחלט מדווחים על שיפור ביעילות תפעולית (91%), פרודוקטיביות עובדים (91%), השפעה על לקוחות ושותפים (92%), צמיחה עסקית (92%), וכן שיפור בממשל ועמידות ארגונית (90%).

ועדיין, כשזה מגיע ליישום המציאות מורכבת. בארגונים שבהם יש בעלות מוגדרת על תחום ה-AI, היא נמצאת לרוב בידי ה-IT או מחלקת הטכנולוגיה (42%). אבל במקומות אחרים היא מתחלקת בין פיננסים, משפט, HR ואבטחת מידע, מה שיוצר לעיתים פסיפס יוזמות שלא תמיד מסתנכרן. העובדה הזו הופכת את מחלקות ה-IT ל"רקמה המחברת": הגורם היחיד שמסוגל ליישר אסטרטגיה, טכנולוגיה ויעדים עסקיים.

גם ההטמעה עצמה אינה פשוטה. 67% מהמנהלים מדווחים שקשה לנהל יוזמות AI רוחביות במקביל לשמירה על פעילות הליבה של מערכי התמיכה והתשתיות. ארגונים רבים מחזיקים חזון ברור לטרנספורמציה מונעת AI, אבל חסרים עדיין תהליכים, כלים ומשאבים שיאפשרו להם לעבור מפיילוט לפריסה מלאה.

בעולם שבו המנדט של ה-CIO ממשיך להתרחב, מי שיצליחו באמת לממש את ערך ה-AI יהיו אותם ארגונים שיתנו למנהלי ה-IT מקום אמיתי להוביל, יקבעו בעלות ברורה, ויבנו שיתוף פעולה הדוק בין המחלקות.

"מנהלי ה-IT הם אלה שמובילים את השינוי הארגוני", סיכם מנכ"ל החברה גיל פקלמן, "סוכני AI יוצרים מציאות חדשה, שבה הם מסוגלים לצפות, ללמוד ולפעול באופן אוטונומי. המנדט של ה-CIO כיום הוא להוביל את ה-IT באמצעות AI וליצור ערך עסקי מדיד בכל רחבי הארגון".

משרות פתוחות

קטגוריות

זה המקום להכיר את החברות, המשרדים וכל מי שעושה את ההייטק בישראל (ויש גם מלא משרות פתוחות!) #תוכן מקודם